Dos de cada deu espanyols compra productes falsificats
Espanya és el segon país de la UE, només al darrere Bulgària, que més falsificacions ha comprat en els últims dotze mesos, segons l'últim estudi de l'Euipo
El 20% dels espanyols afirma haver comprat intencionadament productes falsificats en els últims dotze mesos. Un percentatge que se situa per damunt de la mitjana de la Unió Europea (13%) i que només és superat per Bulgària (24%). Els finlandesos (8%) són els que menys falsificacions compren.
A més, el 43% dels consumidors del nostre país no està segur de si un producte és autèntic o no. Pel que respecta a la pirateria en línia, el 21% admet haver accedit, descarregat o transmés continguts de fonts il·legals intencionadament en l'últim any.
Aquestes són algunes de les dades corresponents a l'últim estudi de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (Euipo) titulat "Els ciutadans europeus i la propietat intel·lectual: percepció, sensibilització i comportament", els resultats del qual han sigut donats a conéixer per aquesta euroagència amb seu a Alacant.
Un terç veu acceptable comprar falsificacions quan el preu del producte autèntic és alt.
L'informe revela també que per a un terç dels europeus (31%) és acceptable comprar falsificacions quan el preu del producte autèntic és alt, una xifra que ascendeix a la meitat (50%) en el cas dels més joves, d'entre 15 i 24 anys.
Aquest comportament es produeix tot i que el 80% de la ciutadania europea està d'acord a considerar que les falsificacions serveixen de suport a organitzacions criminals, arruïnen negocis i destrueixen ocupació. A més, dos de cada tres ciutadans consideren que les falsificacions són una amenaça per a la salut, la seguretat i el medi ambient.
Un preu més baix dels productes originals continua sent la raó esmentada amb més freqüència (43%) per a deixar de comprar falsificacions.
El risc d'experiències negatives (productes de mala qualitat per al 27% de les persones, riscos de seguretat per al 25% i sancions per al 21%) també és un factor clau perquè els consumidors deixen de comprar falsificacions.
La incertesa respecte a l'autenticitat també va en augment. Quasi quatre de cada deu europeus (39%) s'han preguntat alguna vegada si han comprat un producte falsificat, mentre que la meitat dels joves (52%) assegura el mateix.
Els europeus també tenen dubtes sobre la legalitat de les fonts que utilitzen per a veure continguts en línia: el 41% es pregunta si la font a través de la qual va accedir era legal o no. En el cas del nostre país, només un 31% dels espanyols comprova si una font d'accés, descàrrega o emissió de música o vídeos és legal o no.
L'estudi destaca que la legalitat guanya terreny: quatre de cada deu europeus han pagat per accedir a continguts de fonts legals en l'últim any, xifra que en el cas d'Espanya arriba al 50%.