Desmantellen una complexa xarxa de ciberestafes que enviava missatges massius per a aconseguir transferències
La Guàrdia Civil d’Alacant va iniciar la investigació, que continua oberta, arran de les denúncies de residents de l’est d’Europa a Asp. Es calcula que l’únic arrestat va estar milions d’euros
La Guàrdia Civil d’Alacant ha desarticulat una xarxa sofisticada que tenia una infraestructura tecnològica d’última generació, la qual feia ciberestafes mitjançant l’enviament simultani de milions d’SMS i telefonades amb les quals pretenien enganyar i aconseguir que la víctima fera transferències econòmiques. La xarxa és la segona xarxa d’este tipus més complexa i sofisticada a Europa i la tercera al món, segons han assenyalat des d’este cos policial.
El cap interí de la comandància de l'institut armat a Alacant, el tinent coronel Francisco Poyato, i el tinent coronel Antonio Darder han presentat este matí el resultat de l’operació Mosenik, que ha permés la detenció d'un home ucraïnés, de 41 anys, suposadament encarregat del manteniment d'esta "granja d'enviament de missatges". L’arrestat tenia uns grans coneixements d’informàtica i es posava a disposició de grups de ciberestafes, a canvi d'un pagament en criptomonedes.
La investigació es va iniciar a partir de diverses denúncies de residents de l’est d'Europa a Asp (Vinalopó Mitjà). Al detingut se li atribueixen els suposats delictes d'estafa, usurpació d'estat civil, falsedat documental, danys informàtics, blanqueig de capitals i pertinença a grup criminal. Després de passar a disposició judicial va quedar en llibertat, amb mesures cautelars, però després l’han tornat a arrestar no presentar-se a comparéixer en el jutjat de Novelda.
Esta investigació de la Guàrdia Civil continua oberta, per la qual cosa l’import dels diners estafats no està determinat, però es calcula que ascendix a diversos milions d’euros.
El grup es feia passar per la Policia Nacional i el Banc d'Espanya per a pressionar a les víctimes, la majoria residents russos i ucraïnesos al país. Moltes vegades, en el seu idioma, a les víctimes els exigien les dades bancàries perquè efectuaren transferències bancàries d’imports elevats, en algun cas de fins a 170.000 euros.
Tercera infraestructura així al món
Poyato ha destacat que el sistema informàtic industrial que usava esta xarxa, adquirit en països asiàtics, permetia explotar milers de targetes SIM alhora. El responsable de la Guàrdia Civil ha afegit que es tracta de la tercera infraestructura tan sofisticada d’este tipus desmantellada en el món, la segona a Europa i la primera a Espanya.
Dins l’operació, s’han efectuat diversos registres a Barcelona, en una vivenda, un local comercial i un traster, on s’ha intervingut material informàtic i tecnològic valorat en 400.000 euros, entre el qual destaca un maletí que alberga una simbox transportable, que permetia operar des de qualsevol lloc a través d'una connexió a internet mitjançant wifi o xarxa mòbil, el que dificultava que es localitzara.
Els agents han confiscat 35 d’estes simboxes industrials, equipades amb 865 mòdems, 852 targetes SIM actives, més de 60.000 targetes SIM nacionals per a ús immediat i una gran quantitat de dispositius informàtics, així com els diners i les criptomonedes.
Cada mòdem funciona individualment com si fora un telèfon mòbil i era capaç d'enviar entre dotze i díhuit missatges per minut, i això suposa 2,5 milions diaris, per part d'una xarxa en la qual el detingut era l'única persona que realitzava el manteniment amb l’ajuda d'una desena d’ordinadors.
Els números de telèfon que remetien els missatges o les telefonades es canviaven automàticament i estaven actius poc de temps des que es donaven d'alta per a dificultar el rastreig de les companyies o de les forces de seguretat. Les targetes SIM s’adquirien amb identitats falses.
A pesar de la gran quantitat de contactes fets al mateix temps, la Guàrdia Civil ha constatat que prèviament estudiaven els perfils de les potencials víctimes i els missatges i telefonades anaven dirigits a col·lectius concrets.