Desarticulen una banda establerta a Torrevieja implicada en 27 robatoris en vivendes de València, Guadalajara i Madrid

Dos joieries a Llíria i Madrid s'encarregaven suposadament de fondre el material robat o introduir-lo en el mercat il·lícit

Detenció de la banda itinerant responsable de 27 robatoris en diverses ciutats d'Espanya

La Policia ha detingut tretze membres d'una banda establerta a Torrevieja i que operava a Madrid, Guadalajara i Valladolid, formada per espanyols i georgians als quals els atribuïxen 27 robatoris en cases, després de vigilar-les i marcar-les per a comprovar si estaven buides, segons ha informat este dijous en un comunicat.

L'operació, que s'ha desenvolupat juntament amb l'Agregadoria d'Interior de Geòrgia, ha culminat amb la detenció dels tretze individus, huit dels quals han ingressat a la presó. Els atribuïxen delictes de pertinença a grup criminal, robatoris amb força, falsedat documental, receptació i resistència i desobediència. L'organització criminal tenia rols clarament diferenciats on uns s'ocupaven de la selecció d'objectius, altres de la vigilància o el lloguer d'automòbils i altres s'encarregaven directament d'entrar a robar. Hi havia dos branques: la primera, formada per individus georgians, que era la que cometia els robatoris i que identificava els habitatges amb la tècnica del fil de cola; i la segona, integrada per espanyols, i que s'encarregava de donar eixida als objectes robats a través de botigues a Madrid i Llíria.

La banda tenia la base d'operacions a Torrevieja, i es desplaçaven per robar a altres ciutats, com ara Madrid, Guadalajara, València, Valladolid i Ciudad Real. Des del municipi del Baix Segura planificaven els desplaçaments, alhora que llogaven automòbils i usaven xicotets hostals rurals a la província de Guadalajara com a cases de seguretat, ja que la seua ubicació i discreció els permetia detectar la presència policial. Els lladres triaven habitatges de zones cèntriques de ciutats i, per a localitzar els objectius, marcaven les portes de les cases en períodes vacacionals amb tècniques com el fil de cola, per a després robar quan estaven buides. També comprovaven si hi havia persones dins tocant el timbre o vigilant els accessos als edificis.

Els seus objectius eren joies, diners en efectiu i rellotges. Els objectes furtats tenien eixida a través de dos joieries dedicades a la receptació a Llíria i a Madrid, on els objectes eren fosos o introduïts en el mercat negre. En concret, es van intervindre "nombroses joies" i tres rellotges d'alta gamma, així com tres lingots d'or, material per a fusions clandestines, 6.000 euros en efectiu, eines per a obrir vivendes, elements de marcatge de vivendes i vestimentes usades en els robatoris. No obstant això, a pesar d'haver-se aclarit 27 robatoris amb força comesos entre desembre del 2025 i març del 2026, la investigació continua oberta, tant per a esclarir nous fets delictius com per a identificar i retornar els efectes sostrets als propietaris.

Eines especialitzades per a obrir panys

L'inspector en cap de la secció de delinqüència itinerant de la Policia Nacional, Álvaro Álvarez, ha explicat en declaracions a la premsa que la banda utilitzava eines especialitzades per a obrir els panys. A més, ha afegit que la part espanyola es dedicava a la recepció dels objectes robats, i que entre els detinguts hi ha ciutadans georgians que tenien antecedents penals a Espanya.

Este grup també funcionava com a estructura de suport logístic a Espanya per a altres delinqüents que venien de l'estranger, en facilitar l'estada al país per a la comissió de fets delictius. L'elecció de la província de Guadalajara tampoc era casual, en ser "més discreta i deshabitada" i perquè des d'ací era més fàcil "atacar" domicilis de la Comunitat de Madrid.

En l'operatiu de detenció de part dels membres també es va produir una persecució per una carretera comarcal, han explicat fonts policials, a dos membres de la banda que van acabar eixint-se'n de la via i oposant resistència als agents. A diferència d'altres grups, la banda desarticulada no tenia per objectius habitatges de luxe, sinó cases més "ordinàries", situades en zones urbanes i zones residencials.

Per la seua part, el coronel Shubladze, representant de la Policia Criminal de Geòrgia, ha agraït la cooperació amb les institucions espanyoles: "El crim transnacional no té fronteres i treballar junts és fonamental".

També et pot interessar

stats