El defensor del poble urgeix a revisar el procediment de cita prèvia per als tràmits d'estrangeria a Alacant i a València

Moltes persones recorren a la ‘compra’ de les cites a causa dels temps d'espera.

El passat divendres unes 70 persones es van concentrar a les portes de l'Oficina d'Estrangeria de Madrid
El passat divendres unes 70 persones es van concentrar a les portes de l'Oficina d'Estrangeria de Madrid / Europa Press

El defensor del poble ha recomanat revisar de manera "urgent" l'aplicació informàtica de cita prèvia per a tràmits d'estrangeria i a analitzar si és necessari incrementar les plantilles de les oficines on es realitzen aquests tràmits, a causa de la "quantitat important de queixes" que hi ha a Madrid, Barcelona, Girona, València, Múrcia, Sevilla, Alacant i Palma.

"En aquesta institució s'han rebut un nombre important de queixes relatives al funcionament defiicent del sistema de cita prèvia d'estrangeria. En els últims mesos s'ha incrementat el nombre de províncies en les quals es detecten aquestes dificultats d'accés", subratlla en la seua recomanació.

Venda de cites

El temps d’espera per a aconseguir una cita és de 3 a 7 mesos, situació que, segons exposa el defensor del poble, provoca que les persones interessades hagen de recórrer a la ‘compra’ de les cites.

Alguns establiments, com locutoris o gestories, compten amb mitjans informàtics avançats per a obtindre cites de manera massiva, "fet que impedeix que els particulars puguen accedir-hi". Posteriorment venen aquestes cites entre 30 i 50 euros.

El defensor del poble entén que "existeixen eines informàtiques disponibles que permetrien tallar de manera immediata aquest problema". A més, considera que podrien permetre la identificació d'aquells casos en els quals hi haja una obtenció fraudulenta, o fins i tot delictiva, d'aquestes cites.

Recomanacions del defensor del poble

Francisco Fernández Marugán recomana revisar "de manera urgent" l'aplicació informàtica de la cita prèvia d'estrangeria de la seu electrònica d'administracions públiques, i que s’adopten les mesures tècniques necessàries per a garantir el dret de la ciutadania a sol·licitar i a obtindre una cita dins del termini i en la forma adequada.

Així mateix, aconsella analitzar la suficiència de les plantilles destinades a realitzar els tràmits d'estrangeria en les delegacions i subdelegacions del govern de Madrid, Barcelona, Girona, València, Múrcia, Sevilla, Alacant i Palma.

Anàlisi que ha de contemplar els temps mitjans de resolució d'expedients, el nombre que s’assigna a cada funcionari, el nombre de cites pendents i el nombre de persones estrangeres residents en cada província amb targetes de residència, o amb targetes de sol·licitud d'asil en vigor.

També et pot interessar