Consells de seguretat alimentària davant de la calor extrema

Separar els aliments crus dels cuinats i evitar consumir menjar que estiga exposat a la temperatura ambient són algunes de les recomanacions que fa la Conselleria de Sanitat

Consells de seguretat alimentària davant de la calor extrema
Consells de seguretat alimentària davant de la calor extrema / Jaume R. Lloret

La Conselleria de Sanitat ha compartit una sèrie de consells per a ajudar en el tractament correcte dels aliments, especialment davant de les altes temperatures que es registraran durant aquests dies a la Comunitat Valenciana.

1. Evitar el contacte entre els aliments crus i els cuinats

• Separar sempre els aliments crus dels cuinats i dels llestos per a menjar. 

• No utilitzar els mateixos utensilis, com ganivets o taules per a tallar, per a manipular aliments crus, com peix, carn o pollastre, i per a aliments ja cuinats. 

• Conservar els aliments en recipients separats per a evitar el contacte entre crus i bollits. 

• Mantindre els aliments a temperatures segures.

• En el cas de barbacoes, mantindre els aliments per a rostir sempre en refrigeració fins al moment de cuinar-los.

2. Consumir els aliments immediatament després de cuinar-los

• No deixar mai els aliments cuinats a temperatura ambient.

• Emmagatzemar en refrigeració al més prompte possible els aliments cuinats i els peribles, preferiblement per davall de 5 °C.

3. Coure, guisar, rostir o fregir completament

• Quan cuinem, cal evitar que els aliments queden crus per dins, especialment la carn, el pollastre, els ous i el peix. 

• Reescalfar bé el menjar cuinat.

4. No consumir aliments peribles que estiguen exposats a temperatura ambient

• En bars, cafeteries i restaurants, tots els aliments han d'estar protegits per vitrines i conservats en condicions sanitàries adequades.

• Han d'estar refrigerats sempre que calga. 

• Aquestes mesures han de ser exigides pel consumidor; quan s'observe que no es compleixen, els aliments han de ser rebutjats.

5. Mantindre un correcte estat d'hidratació

• Hem d'assegurar una ingestió hídrica diària adequada i d'aliments amb un elevat contingut en aigua. 

• La beguda d'elecció ha de ser l'aigua, que pot acompanyar-se d'unes gotetes o rodanxes de llimona o taronja.

• També són saludables les infusions fredes no estimulants i sense sucre. Es recomana evitar els refrescos ensucrats i les begudes energètiques, que a més de contindre elevats nivells de sucre, augmenten el ritme cardíac i la pressió arterial en l'organisme.

• L'alcohol i el café són begudes que afavoreixen la deshidratació, ja que augmenten la diüresi. Per tant no són recomanables.

• És important ingerir aliments com fruites, verdures i hortalisses que aporten aigua, vitamines i minerals a l'organisme. Es recomanen almenys cinc peces de fruita, verdura i hortalisses al dia. Són una bona opció les fruites de temporada, com el meló d'Alger i el de tot l'any, i plats freds com gaspatxo andalús, salmorejo o les amanides.

• Cal tindre cura especial en la hidratació de la població infantil i anciana, embarassades, així com en persones amb malalties cròniques.

També et pot interessar