La Conselleria d'Igualtat convida la ciutadania a apostar per joguets neutres, no sexistes i no bèl·lics
La Xarxa Valenciana d'Igualtat vol fomentar l'ús de joguets enfront de la segregació de gènere.
La Xarxa Valenciana d'Igualtat, dependent de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, ha impartit una formació destinada a informar i donar pautes sobre la importància que té l'elecció dels joguets per als xiquets i xiquetes en la seua formació amb l'objectiu d'evitar-ne l’ús sexista.
La xarrada “Joguets no sexistes” s'emmarca dins de les activitats #FemXarxa i #FemIgualtat, impartides per les agents d'igualtat que la conselleria finança en diferents municipis amb l'objectiu d'oferir informació sobre la igualtat d'oportunitats entre dones i homes.
La temàtica del joc i els joguets cobren especial rellevància en aquestes dates festives i són fonamentals en la primera etapa de la vida de les xiquetes i xiquets, ja que, segons les veus expertes, contribueixen de manera essencial al desenvolupament de la personalitat. A més, condicionen no sols les possibilitats de joc, sinó també el paper que en el futur exerciran en la societat. Això els converteix en un recurs primordial per a eliminar estereotips sexistes i fomentar la construcció d'una societat més igualitària.
Per aquest motiu, la Conselleria d'Igualtat ha convidat la ciutadania a apostar per joguets neutres, no sexistes i no bèl·lics com a regals per a aquestes festes, amb la finalitat de lluitar contra la segregació i la desigualtat entre xiquets i xiquetes.
El sexisme segueix molt present
El Ministeri d'Igualtat ha realitzat un estudi sobre la publicitat i la campanya nadalenca de joguets que reflecteix que encara que s'estan produint canvis, aquests són molt lents i es constata que el sexisme segueix molt present mitjançant la segmentació del mercat segons el gènere, especialment en la publicitat en televisió del sector del joguet.
En aquest sentit, l'estudi conclou que encara que van desapareixent les classificacions de joguets “per a xiquets” i “per a xiquetes”, encara es detecten diferències com l'ús del color rosa per a les xiquetes i el blau o colors foscos per als xiquets. La investigació apunta que aquesta estratègia es manté per motius econòmics, ja que genera vendes i beneficis més alts per a la indústria, però alerta que la perpetuació de rols i estereotips afavoreix la desigualtat i la discriminació de les dones.
La recerca també ha detectat que en la publicitat continuen les representacions masculinitzades i feminitzades per a determinat tipus de jocs i joguets. Per exemple, només el 20% de les xiquetes representades són pilots, policies o militars, i només un 2,4% dels xiquets són amos de casa.