El Consell aprova els currículums de grau bàsic d'FP que inclouen formació en empreses en el primer curs
L'objectiu és acostar l'alumnat a l'entorn professional des de l'inici de l'itinerari formatiu

El Consell ha aprovat el projecte de decret pel qual s'establixen els currículums dels cicles formatius de grau bàsic de formació professional a la Comunitat Valenciana, que incorporen la formació en empreses des del primer curs, ha informat la vicepresidenta primera i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, Susana Camarero. El nou decret introduïx novetats que reforcen la formació pràctica, la inclusió i l'ocupabilitat de l'alumnat, segons fonts del Consell.
Entre els principals canvis destaca la incorporació d'un projecte intermodular d'aprenentatge col·laboratiu en els cicles de grau bàsic. Este projecte, dissenyat pels equips docents, haurà d'integrar resultats d'aprenentatge dels mòduls professionals i dels àmbits generals i fomentar el treball en equip, la interdisciplinarietat i la resolució de reptes reals. Així mateix, s'incorpora la formació en empreses des del primer curs, que acostarà a l'alumnat a l'entorn professional des de l'inici del seu itinerari formatiu.
Un altre canvi és la regulació de l'accés als programes formatius de qualificació bàsica per a l'alumnat amb necessitats educatives especials que haja obtingut el títol de graduat en ESO, però que no estiga en condicions d'aconseguir un certificat professional dels cicles de grau mitjà. Esta mesura pretén oferir més oportunitats d'ocupabilitat i inclusió social, cosa que facilitarà els suports necessaris per a eliminar barreres d'aprenentatge, comunicació i accés a la informació.
Els cicles de grau bàsic s'estructuraran en tres àmbits. En concret es tracta de l'àmbit de Comunicació i Ciències Socials, amb matèries com Llengua Castellana, Valencià, Llengua Estrangera d'iniciació professional i Ciències Socials; l'àmbit de Ciències Aplicades, que inclourà Matemàtiques Aplicades i Ciències Aplicades; i l'àmbit Professional, amb formació vinculada a un certificat professional de grau C relacionat amb estàndards de competència de nivell 1 del Catàleg nacional d'estàndards de competències professionals. A més, el projecte anual d'aprenentatge col·laboratiu, que estarà vinculat als tres àmbits anteriors.
Les noves ensenyances prestaran especial atenció a la tutoria i orientació professional, mitjançant un acompanyament socioeducatiu personalitzat i una orientació professional motivadora que facilite la presa de decisions vocacionals de l'alumnat. D'altra banda, el nou currículum garantix l'equilibri entre les dos llengües cooficials en les hores lectives de l'àmbit de Comunicació i Ciències Socials.