Les claus de la nova normativa de patinets elèctrics: què cal fer abans del 2026?
Els usuaris d’este tipus de vehicles deixaran de poder circular sense una assegurança i una placa identificativa
S’acaba el període de pròrroga: a partir del 2 de gener les persones que circulen amb patinet sense assegurança podran ser multats. L’obligació respon a la Llei 5/2025 del 24 de juliol del 2025, i que va incloure per primera vegada els vehicles de mobilitat personal (VMP), és a dir, la majoria dels patinets elèctrics i algunes bicicletes, dins de la legislació sobre responsabilitat civil i assegurances en la circulació de vehicles de motor.
A més, este tipus de vehicles han de complir els requisits tècnics definits per la Direcció General de Trànsit (DGT). Per exemple, els patinets elèctrics no podran assolir velocitats superiors als 25 km/h i el model haurà de complir amb l’homologació establida en la llei.
D'altra banda, estos VMP hauran d'estar inscrits en un registre nacional de la DGT, amb el seu corresponent certificat de circulació o etiqueta identificativa. En el cas de les bicicletes elèctriques més potents podrien necessitar, fins i tot, matriculació i assegurança com a ciclomotors.
Què canvia en la llei?
La llei modifica la normativa d'assegurança obligatòria per a la circulació de vehicles de motor, i inclou per primera vegada els vehicles personals lleugers, entre els quals es troben els VMP com a patinets elèctrics, bicicletes elèctriques o altres vehicles similars.
En concret, la norma transposa a l'ordenament espanyol la Directiva (UE) 2021/2118, que permet ampliar l'obligació de l'assegurança obligatòria més enllà dels vehicles tradicionalment considerats “vehicles de motor”.
Amb la inclusió dels VMP en l'assegurança obligatòria, es garantix que, en cas d'accident, hi haja una pòlissa que responga per danys personals i materials.
Quins són, concretament, els vehicles personals lleugers (VPL) a què es referix esta llei?
La llei defineix VPL com aquells vehicles que circulen per terra amb una o més rodes, tenen una sola plaça i estan propulsats per un motor.
Però no tots els patinets entren dins d’esta definició: perquè queden dins de l'àmbit de l'assegurança obligatòria, s'exigix que tinguen una velocitat de fabricació que estiga entre 6 i 25 km/h si pesen menys de 25 kg, o entre 6 i 14 km/h si el seu pes supera els 25 kg.
Afecta les bicicletes elèctriques?
No a totes. Les bicicletes elèctriques assistides que complisquen la normativa de pedaleig assistit —potència nominal igual o inferior a 250 W, assistència fins a 25 km/h, motor que només acompanya el pedaleig, no accelera per si sol— queden fora de l'obligació d'assegurança.
En canvi, si una bicicleta elèctrica excedix eixos límits —per exemple, una Speed pedelec— està obligat a tindre matrícula i assegurança com si es tractara d’un ciclomotor.
Quines obligacions introduïx la llei per als usuaris?
La llei obliga els usuaris a contractar una assegurança de responsabilitat civil que ha de garantir la cobertura d'indemnitzacions per danys personals i materials a tercers en cas d'accident. Moltes companyies d’assegurances ja oferixen este tipus de pòlisses.
A més, s’haurà de comptar amb un certificat de circulació, estar inscrits en el Registre de Vehicles de la DGT i portar una etiqueta identificativa.
El registre, que estarà disponible en línia en la seu electrònica de la DGT, l’han de realitzar els usuaris. Després de completar este tràmit, els usuaris rebran un certificat de circulació i una etiqueta o placa identificativa amb un número d’inscripció assignat que cal col·locar en un lloc visible del vehicle.
Què passa si el patinet no està assegurat a partir del 2 de gener?
Fins ara hem gaudit d’un període transitori, però des del dia 2 de gener els usuaris que circulen sense assegurança podran ser multats.
Si es produïx un accident amb un VPL no assegurat, el responsable d'indemnitzar pot ser inicialment el Consorci de Compensació d'Assegurances, però este pot reclamar després la responsabilitat al propietari del vehicle.