El cap dels bombers forestals d'Alzira qüestiona que Basset ignorara la retirada del cabal del Poio: "Em costa de creure"
Alberto Pardo critica que Basset no mobilitzara més unitats i confirma que va ser ell qui va informar Pradas, a les 14:50 hores, del camioner desaparegut a la Ribera durant la visita institucional de l'exconsellera, que ha censurat perquè "no era el moment de fotos"
El cap de la unitat de bombers forestals que mesurava el cabal del Magre ha qüestionat que el llavors cap del Consorci Provincial de Bombers, José Miguel Basset, no fora informat de la retirada, a les 14:42 hores del dia de la dana de la unitat que s'havia desplaçat a prendre mostres en diversos trams del barranc de Poio (Torrent, Picanya i Paiporta), tal com este va afirmar en la causa judicial. "Em costa creure que no ho sabera", ha declarat este dilluns al jutjat d'instrucció 3 de Catarroja Alberto Pardo Raso, responsable de la unitat d'Alzira. Segons ha precisat, bé l'oficial de sala o bé l'oficial de guàrdia haurien d'haver-li informat aquell dia. Basset, el principal cap tècnic dels bombers al Cecopi ha declarat en el jutjat que va assabentar-se'n "dies després" "per la premsa" d'esta decisió.
L'orde a la unitat del Poio la va traslladar a les unitats el sergent coordinador de recursos de guàrdia Gregori Fayos, que en la seua testifical del 4 de novembre va acusar el Centre de Coordinació d'Emergències d'haver-se desentés de la vigilància dels cabals, per no haver donat ordes precises de continuar prenent mostres al Poio i el Magre.
La unitat de Pardo va ser l'única dels bombers forestals mobilitzada a la Ribera Alta. Va estar prenent mostres des de bon matí al Magre i va continuar treballant sense descans fins el matí de l'endemà, 30 de setembre, , per a rescatar persones atrapades per les inundacions, desoint diverses ordes de tornar a base. "No era moment per a descansar", ha declarat.
"Caldria preguntar a Basset per què no van mobilitzar més unitats"
Pardo ha criticat que altres unitats pròximes no es van activar. "Caldria preguntar a Basset per què no es van mobilitzar les de Xàtiva o les de Castelló de Rugat, a Ròtova. Tot de bombers forestals", ha qüestionat.
El bomber ha confirmat que va ser ell qui va indicar en persona a l'exconsellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, a les 14:50 hores del 29 d'octubre, que hi havia un camioner desaparegut a la Ribera Alta, després que la crescuda d'un barranc arrosegara el seu vehicle. Una informació que va motivar la convocatòria del Cecopi, segons ha declarat la mateixa consellera. Pardo havia vist el camió, arrosegat per l'aigua, una hora abans, en el curs dels treballs per a mesurar l'augment dels cabals. Ha precisat que no va ser exactament al riu Magre, sino a l barranc de l'Uset, que travessa poblacions com Carlet. Una rambla, habitualment seca, que anava plena i s'havia desbordat en el curs cap a Benimodo.
Sobre la visita de Pradas a Carlet: "El dia no estava per a fer-se fotos"
La seua unitat la va desmobilitzar el director general d'Emergències, Alberto Martín Moratilla per a acompanyar el seguici de la conselleria, que volia vore la situació a Carlet. Amb ells hi havia un membre de l'equip de premsa amb una càmara. "El dia no estava per a fer-se fotos. No era el moment", ha qüestionat l'agent, que va acompanyar Pradas sobre el pont per a vore la crescuda. "Els vaig comentar que el riu anava molt fort i que podria haver-hi problemes aigües avall de l'Uset, que desemboca en el Magre", ha manifestat al jutjat, segons indiquen testimonis presencials de la declaració.
Pardo ha explicat que la central de bombers el va retirar a base a les 18:30 hores, però que ells es van negar perquè volien continuar ajudant en els rescats. El Magre havia inundat l'Alcúdia i ells començaren a portar persones a les cases. Van informar d'uns xiquets atrapats a un xalet i van advertir la centra que, vista la situació, aigües avall podia haver-hi molts problemes. Empalmaren de corregut fins al dia 30. Només tornaren a base a les 7 del matí per a canviar-se de roba. "No ens volíem anar a casa", ha explicat.
Pradas li va anticipar la declaració i li ha sondejat sobre el contingut: "Ens ha anat preguntant"
El bomber ha dit que Pradas li va anticipar per WhatsApp el 9 de febrer que li citarien en el jutjat, "molt abans" que la jutgessa donara l'orde, perquè Moratilla l'havia mencionat en la seua declaració. Una comunicació que l'exconsellera ha aprofitat per a sondejar la postura de l'agent. “Salomé ens ha anat preguntant. Li vaig dir que jo no anava a dir ni més ni menys que el que sé”, ha recordat este dilluns.
Pardo ha aportat un informe amb tota la seqüència horària al jutjat 3 de Catarroja, que va elaborar quinze dies després de la barrancada, i ha advertit la jutgessa que també el té Pradas, perquè "és la meua cap". L'informe, que va elaborar per orde del director general Martín Moratilla i la Societat Valenciana de Gestió Integral dls Serveis d'Emergències (SGISE), l'empresa que gestiona els bombers forestals, , li'l va passar també a l'exconsellera. Em va dir: "El puc tindre?", ha recordat el bomber, que ha explicat que li el va rebotar per correu electrònic a Pradas, Martín Moratilla i l'SGISE.