L’AVE Castelló-València per la costa amenaça l’horta

Boira assegura que la reordenació ferroviària de València determinarà el model dels pròxims 50 o 70 anys”

L’AVE Castelló-València per la costa amenaça l’horta / À Punt NTC

Hui dia està en joc un canvi de model ferroviari per als pròxims cinquanta o setanta anys a la Comunitat Valenciana, que permetrà impulsar el corredor mediterrani, consolidar el transport de mercaderies, millorar les rodalies i aconseguir trànsits fluïds des de Castelló i Alacant. 

Això és el que constata el comissionat del govern per al desenvolupament del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, sobre les opcions de l'eix passant de València que ha publicat el Ministeri de Transports i sobre la connexió amb l'alta velocitat València-Castelló. 

Els mapes no enganyen. Les dos alternatives de costa que discorren en paral·lel a la via fèrria actual impacten directament sobre l'horta. Una d'elles va paral·lela a la costa fins que connecta amb el nou eix passant de València des de la superfície, des d'Alboraria en diagonal fins a l'entrada a València. L'altre traçat de costa enllaçaria amb un túnel a l'entrada del cap i casal i aniria a buscar l'eix passant. Aquestes són les variants més econòmiques però cal tindre en compte també el seu impacte mediambiental. 

Primera opció del traçat ferroviari
Primera opció del traçat ferroviari / Ministeri de Transports
Segona opció del traçat ferroviari
Segona opció del traçat ferroviari / Ministeri de Transports

L'opció més cara tindria l’horta soterrada de tuneladores treballant a estall. Eixiria en túnel per la ronda nord i seguiria des de València fins a arribar a la localitat de Vinalesa i Foios i, a partir d'ací, s'enganxaria amb el bypass per a evitar noves cicatrius al territori.

Tercera opció del traçat ferroviari
Tercera opció del traçat ferroviari / Ministeri de Transports

Josep Vicent Boira ha incidit en què aquestes opcions van més enllà d’un debat “reduccionista” sobre l’AVE entre València i Castelló. “Va molt mes enllà de guanyar uns minutets entre aquestes ciutats”, ha dit. Aquest tram, fonamental per al corredor mediterrani, evitaria que València siga un nou “semàfor ferroviari d’Europa”, ha manifestat.  

Els estudis informatius tant de l'eix passant com de les connexions de l'alta velocitat estan en exposició pública. Els ecologistes ja han mostrat la seua oposició frontal a qualsevol versió d'aquesta nova Via Augusta ferroviària.

També et pot interessar

stats