Aprendre valencià en les xarxes: cinc docents ens acosten la llengua a través de YouTube

Parlem amb Ricardo, Aina, Salva, Santi i Alaitz, que ens han presentat els seus projectes per a aprendre aspectes claus del valencià

Ricardo, Aina, Salva, Santi i Alaitz ens han presentat els seus projectes
Ricardo, Aina, Salva, Santi i Alaitz ens han presentat els seus projectes / À Punt NTC

S’acosta el final del curs acadèmic i, amb els exàmens de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià (JQCV) i de la Comissió Interuniversitària d’Estandardització d’Acreditacions de Coneixements de Valencià (Cieacova) molt prop, sorgeixen els dubtes d’última hora. 

Per tal de reforçar els continguts a què no dona temps d'aprofundir a l’aula i resoldre dubtes lingüístics, cinc docents valencians han aprofitat l’altaveu que donen les xarxes socials, especialment YouTube, per fer més accessibles les nocions en valencià.  

Així, tant l’estudiantat que vulga presentar-se a les proves de certificació com qualsevol persona interessada a aprendre la llengua, podrà afermar coneixements o saber quines són les excepcions o curiositats del valencià accedint a les seues xicotetes classes en forma de “píndoles audiovisuals”. 

En À Punt NTC hem parlat amb Ricardo Ventura, Aina Monferrer, Santiago López, Salva Pérez i Alaitz Zalbidea, que ens han presentat els seus projectes en la xarxa per aprendre aspectes claus del valencià o reforçar algunes competències lingüístiques. 

Aprén valencià en línia - Ricardo Ventura

Ricardo va començar el seu projecte durant el confinament domiciliari, al març de l’any passat. Buscava complementar les classes en línia que feia amb l’alumnat de secundària, ja que sentia que hi havia conceptes que no els arribaven del tot bé. D’aquesta manera, va començar a enregistrar vídeos per a l’estudiantat, on aprofundia en gramàtica i ortografia. I davant de l’èxit a l’aula, va acabar pujant-los a YouTube: “Vaig decidir continuar perquè em veia motivat”, assegura. 

La temàtica dels continguts del canal Aprén valencià en línia és variada. Hi ha vídeos explicatius sobre ortografia, gramàtica, sintaxi, dictats i expressions valencianes. El seu públic està dividit en dos perfils molt clars, segons ens explica Ricardo: adolescents d'11 a 15 anys i una altra franja molt més adulta, entre 40 i 60 anys, que diuen que no van tindre l’oportunitat d’estudiar valencià en el seu moment. 

De mica en mica - Aina Monferrer 

De mica en mica és el portfolio del treball i recerca d’Aina Monferrer, on s'inclouen materials de preparació (gratuïts i de pagament) dels nivells C1 i C2 de valencià, així com articles d’investigació i assajos. Part d’aquest projecte són els vídeos didàctics que penja en el seu canal personal de YouTube, dirigits exclusivament a les proves de qualificació de valencià. 

El projecte va començar en el 2019 amb vídeos que resolien consultes d’urgència i els errors més comuns en els exàmens. Dos anys després, De mica en mica ha crescut i inclou continguts més variats, com són correccions de textos, tiktoks de normativa i postesmorzars hipertextuals (converses sobre temàtiques variades). Aina reconeix que en aquest temps el creixement ha sigut “exponencial”. “Hi havia una demanda social molt important d’autoaprenentatge del valencià”, ha manifestat. 

Les píndoles del profe - Santiago López 

De la mateixa manera que Ricardo, Santiago López relata que la seua aventura en les xarxes també va començar com un projecte educatiu per al seu alumnat de primer d’ESO. Veia que a l’estudiantat li agradava consumir vídeos de YouTube i va començar a implementar aquest format, creant contingut audiovisual a manera de píndoles ortogràfiques i gramaticals. “Va ser tot un èxit entre l’alumnat i vaig pensar: 'Per què no trasllade el que he fet a classe a Youtube?'”, ens conta Santiago. 

Aquest va ser el punt de partida de Les píndoles del profe, que a banda de resoldre dubtes de la llengua, també s’ha ampliat a altres formats en què parla de música en valencià, literatura... i presenta altres youtubers del territori. Els vídeos, de durada curta, expliquen conceptes de la norma general amb l’estil draw my life, en què apareix una mà que anota les paraules clau. 

Per no frenar - Salva Pérez

El projecte més veterà és el de Salva Pérez. Fa quatre anys, sent examinador de la JQCV, Salva es va adonar que la gent es creia molts rumors sobre les proves, que hi havia falses creences al voltant dels exàmens de certificació de valencià. Així va començar el seu canal Per no frenar, en què donava a conéixer consells i trucs de cara a les proves, així com aspectes gramaticals i d’ajuda a la llengua. 

Salva reconeix que els continguts que estan més enfocats als exàmens són els que més èxit tenen i, quan s’acosten les proves, les visites es multipliquen. “Com que ja ho sé, durant el període d’exàmens faig continguts específics per a aquests exàmens”, assegura. 

 

Món de llengua - Alaitz Zalbidea

“Tot va començar com un dany col·lateral de les meues classes”. Així explica Alaitz Zalbidea l’inici del seu projecte, en què va voler traure-li profit al seu bagatge professional i al material que havia arreplegat. Tal com assegura, Món de llengua no és un canal de reforç de gramàtica i ortografia, sinó que va un pas més enllà, i dona consells sobre els exàmens de certificació de valencià (especialment per als nivells C1 i C2) i fa correccions de proves reals. “El que més em demanen són vídeos referents a l’expressió oral i escrita”, afegeix. 

El perfil majoritari dels seus usuaris és entre els 25 i els 35 anys, coincidint amb el que es presenta a les proves de valencià: un públic que -diu Alaitz- mostra molt d’interés pels continguts que publica periòdicament. 

També et pot interessar

stats