Alegría aborda amb les comunitats autònomes la prohibició dels mòbils als col·legis
El Consell Escolar de l'Estat aconsella establir una regulació específica per a cadascuna de les etapes educatives
La ministra d'Educació, Formació Professional i Esports, Pilar Alegría, es reuneix aquest dimecres a les 11:30 hores amb els consellers autonòmics d'Educació per a abordar l'ús dels dispositius mòbils als centres educatius. La setmana passada, Alegría ja va tractar aquesta qüestió amb el president del govern, Pedro Sánchez, en una reunió amb el Consell Escolar de l'Estat, la comissió permanent del qual va aprovar per unanimitat la seua proposta per a fer efectiva aquesta prohibició, que inclou algunes excepcions.
Un marc regulador específic per a cada etapa educativa
El document del Consell Escolar de l'Estat aconsella establir un marc regulador específic per a cadascuna de les etapes educatives, a causa de la gran diversitat de centres i la diferència d'edats de l'alumnat. En educació infantil i primària, l'alumnat "no necessita" portar mòbils al centre, exceptuant els supòsits en els quals s'autoritzen per raons individuals molt específiques relacionades amb la salut o amb circumstàncies personals o familiars degudament justificades.
En l'ESO, en cas de portar el mòbil, l'òrgan consultiu defensa que hauria de mantindre's apagat des de l'entrada al centre educatiu fins a l'eixida d'aquest, incloent-hi els períodes lectius, esbarjos i altres temps de descans, activitats complementàries i activitats extraescolars desenvolupades en el marc del centre educatiu. L'excepció serà "usar-lo amb finalitats educatives, supervisats o quan la utilització individual d'aquests siga necessària per raons de salut degudament justificades".
Finalment, en ensenyaments postobligatoris, el document assenyala que, en virtut de l'autonomia dels centres, les direccions "poden regular l'ús del mòbil en funció de les seues circumstàncies específiques".
Recuperar jocs tradicionals
La presidenta del Consell Escolar de l'Estat, Encarna Cuenca, aconsella als col·legis que busquen alternatives d'oci, com recuperar jocs tradicionals per a promoure la convivència. Aquest òrgan consultiu de la comunitat educativa destaca que avançar cap a una educació digital responsable implica establir certs límits de temps i espais d'ús dins i fora dels centres educatius, "per a la qual cosa es requereix col·laboració estreta de tota la comunitat educativa, l'alumnat, les famílies i el professorat".
Consideren que regular l'ús de dispositius mòbils als centres educatius és una mesura que hauria de vindre determinada per criteris bàsics comuns i, al mateix temps, respectuosos amb la realitat territorial d'Espanya.