Acció i aventura per a ells i bellesa i felicitat per a elles: la roba infantil reforça els estereotips sexistes

Així aprenen des de la infància que els xics fan unes coses i serveixen per a unes activitats mentre que les xiques en fan unes altres i serveixen per a activitats diferents

Els estereotips sexistes es mantenen en la roba infantil / À Punt NTC

Els estereotips sexistes es mantenen en la roba infantil i omplin la motxilla de les menudes i dels menuts d'etiquetes sobre les seues aspiracions o habilitats només per ser xiques o xics. 

Superherois, guerrers o lleons per a ells, davant d’unicorns, papallones o flors per a elles, dissenys diferents que fomenten la idea que els xics han de viure aventures plenes d’acció mentre que les xiques han d’encarnar la bellesa i la felicitat. Aquests missatges van deixant un solatge que, a la fi, fomenta la desigualtat.

La fundadora de l’empresa Lila Marketing, Paula Cerveró, explica que en les samarretes que porten missatges, les dirigides a xiquetes tenen verbs passius com ara “somriu o somia”, mentre que les que són per a xiquets en la seua majoria contenen missatges amb verbs actius mitjançant els quals es fomenta l’aventura, la força física i la intel·ligència, però "en cap cas es fomenta la bellesa".

Ana López-Navajas, coordinadora del projecte Women’s Legacy en la Conselleria d’Educació, afirma que aquesta diferenciació en els missatges en la roba infantil implanta en la xicalla la idea que els xics fan unes coses i serveixen per a unes activitats, mentre que les xiques en fan unes altres i serveixen per a activitats diferents. “I això contribueix, per exemple, al fet que elles, des de molt prompte, es troben alienes a una tria professional de carreres brillants", denuncia. 

Només cal fer una ullada als webs de les grans cadenes tèxtils per trobar-ne exemples. Es podria pensar que es tracta d’una qüestió de demanda, però López-Navajas assegura que no. "No és el que ella ha triat, sinó el que els hem educat a triar a ells i a elles", indica.

A més, Cerveró considera que, si bé el màrqueting és un reflex de la societat, també té l’obligació de canviar-la "perquè el llenguatge configura la nostra realitat".

Algunes botigues apliquen la seua reflexió i tracten de trencar aquests estereotips de gènere amb colors i estampats tradicionalment associats a roba femenina que ara també s'ofereixen per als xics.

També et pot interessar

stats