El 75% dels conductors espanyols necessiten ulleres per a conduir amb seguretat

Segons un estudi, actualment hi ha 558.900 conductors (2,04%) que no aconsegueixen el 0,5 d'agudesa, el mínim exigit per llei

Hi ha 558.900 conductors (2,04%) que no aconsegueixen el 0,5 d'agudesa, el mínim exigit per llei
Hi ha 558.900 conductors (2,04%) que no aconsegueixen el 0,5 d'agudesa, el mínim exigit per llei

El 74,9% dels espanyols necessiten ulleres per a conduir amb seguretat i el 58,6% ulleres progressives, segons revela l'estudi 'L'estat de la visió dels conductors espanyols 2022', elaborat per l'organització Visió i Vida en col·laboració amb Correus Express.

Per a dur a terme el treball s'han realitzat 1.691 test visuals complets i vàlids (20,1% eren conductors professionals), el 62,6% dels quals corresponen a homes i el 37,4% a dones. El 43,2% de la mostra analitzada tenia entre 46 i 65 anys i el 38,8% entre 26 i 45 anys.

En aquest sentit, el 83,6% dels participants de l'estudi consideren que tenen una bona visió al volant; el 14,7% "no del tot", però "es defén bé"; i el 1,7% reconeix que no la té.

Així mateix, el 37% assegura que s'enlluerna en els dies assolellats, el 35,2% evita conduir a la nit, el 33,6% sent irritació o fatiga visual al final del dia, el 29,5% pateix dificultat de visió o reflexos quan condueix a la nit i al 19,3% li costa veure els rètols en l'autopista.

Preguntats per la presència d'alguna malaltia ocular o sistèmica, el 73,8% no la té i el 26,2% sí, el 24,8% dels quals pateix hipertensió arterial, el 22,1% cataractes, el 19,4% diabetis, el 15,3% conjuntivitis al·lèrgiques, el 10,8% glaucoma i el 6,1% daltonisme. A més, del 10,9% que ha sigut sotmés a una intervenció ocular, el 48,6% ha sigut de cataractes i el 29,7% de cirurgia refractiva.

Respecte a la sinistralitat, i segons ha explicat en la presentació del treball la coordinadora de Visió i Vida, Elisenda Ibáñez, el 16,6% ha tingut un accident en els últims tres anys. "Els que han registrat en els últims tres anys parts a la seua asseguradora tenen pitjor visió. Es percep en els pitjors resultats obtinguts quant a camp visual, agudesa, sensibilitat al contrast i més ús d'equipaments òptics", ha comentat.

Els conductors professionals tenen una visió millor

D'altra banda, l'estudi analitza per primera vegada l'estat de la visió dels conductors professionals, entre els quals s'inclouen conductors de cotxe, furgoneta, tràiler i autobusos, així com 'riders', moters i taxistes. Encara que es tracta d'una anàlisi preliminar que serà ampliada el 2023, es detecta que aquest segment de conductors professionals té millor visió que els conductors no professionals.

I és que, a pesar que condueixen més hores, i gran part d'aquestes en condicions de baixa il·luminació (2,7% entre 2 i 4 hores i 11,5% entre 4 i 6 hores), la seua accidentalitat és només un 7,3 % més. A més, ofereixen millors resultats quant a camp visual, visió en 3D, sensibilitat al contrast i menor ús d'ulleres (64,7% enfront del 77,4% de l'usuari). De fet, només un 0,7% té una visió inferior al 0,8, xifra que ascendeix al 5,44% en el total de la mostra.

Ara bé, els experts de Visió i Vida han cridat l'atenció sobre el nombre de conductors que no supera els requisits mínims exigits per llei per a obtindre la llicència i que, no obstant això, continuen conduint. Actualment, hi ha prop d'1,5 milions de conductors (5,44%) que no aconsegueixen un 0,8 d'agudesa, que és l'exigit al conductor professional i, al mateix temps, hi ha 558.900 conductors (2,04%) que no aconsegueixen el 0,5, el mínim exigit per llei.

Finalment, en l'estudi s'observa com l'estat de la visió dels conductors majors de 65 anys és pitjor que la mitjana de la mostra, encara que la seua sinistralitat també és menor. En concret, els que tenen mala visió que han donat un comunicat a la seua assegurança en els últims tres anys, representen el 1,01% del total.

"En 2020 ha disminuït dràsticament el nombre de desplaçaments, per la qual cosa aquestes dades han de continuar sent monitorades en els pròxims anys per a poder fer una comparativa real en termes de circulació i desplaçaments", ha resolt el president de Visió i Vida, Salvador Alsina.

També et pot interessar

stats