271 milions per a garantir el dret a l'educació de les persones amb discapacitat

Integrar tot l'alumnat als centres ordinaris i tancar els centres especials, full de ruta de l'educació inclusiva a tot Europa.

II Congrés d'Educació Inclusiva, València
II Congrés d'Educació Inclusiva, València

València acull el II Congrés d'Educació Inclusiva. No hi ha fórmules magistrals però sí una fita: integrar tots els alumnes en els centres ordinaris i tancar els centres especials, com ha fet Portugal. La Comunitat Valenciana invertirà enguany 271 milions d'euros per a atendre les necessitats específiques especials com ara la integració d'alumnes amb discapacitat o amb integració tardana en el sistema educatiu i de vulnerabilitat social. De moment en 2018 s'ha duplicat el nombre d'assessors de formació per al professorat respecte a l'any passat. S'ha passat de 110 a 230. "Cal capacitar el professorat perquè puga treballar amb tot el seu alumnat", assegura la directora del CEFIRE Específic d'Educació Inclusiva, Màbel Villaescusa. Per a la directora de l'únic centre de formació per a professors  d'educació inclusiva que hi ha Espanya, hi ha barreres que impedeixen que l'alumnat participe en l'aula i aconseguisca una plena formació. L'educació ha de caminar cap a unes aules més obertes per a beneficiar tots els alumnes", conclou.

Les idees nuclears que es desgranen en el congrés giren al voltant de quatre eixos fonamentals. La consideració de la diversitat com a recurs amb valor educatiu, un disseny universal d'aprenentatge, treballar de manera conjunta per a generar comunitats educatives que s'adapten a les demandes actuals, i la formació del professorat com a base de la seua activitat educativa. 

L'educació inclusiva com un dret universal

 

La convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat la va ratificar el nostre país en 2008. Com a signant de l'acord, Espanya es compromet en l'article 24 a "garantir el dret de les persones amb discapacitat a l'educació. Que no queden excloses del sistema general d'educació per motius de discapacitat i puguen accedir a una educació primària i secundària inclusiva, de qualitat i gratuïta, en igualtat de condicions amb la resta". 

També et pot interessar