Menys de 100 morts en les carreteres valencianes en 2019

A Espanya hi ha hagut 1.098 morts en accidents de trànsit, la xifra més baixa de la història.

Control de la Guàrdia Civil, en una imatge d’arxiu

Per primera vegada des que es tenen registres, el nombre de víctimes mortals a les carreteres valencianes està per davall del centenar. El ministre de l’Interior en funcions, Fernando Grande-Marlaska, presenta el balanç d’accidents de l’any 2019, amb la Comunitat Valenciana com a major descens de tot Espanya.

A l’espera de conéixer les últimes dades de l’operació de Nadal, es tanca el 2019 amb 99 morts a les comarques valencianes enfront de les 143 de 2018. Es tracta d’una davallada de vora el 30%.

Per províncies, la de València va registrar en 2019 un total de 40 accidents mortals en les vies interurbanes, vint menys que en 2018; i la xifra de morts va ser de 41, enfront de les 63 persones que van morir l'any anterior.

A la d'Alacant hi hagué 40 accidents mortals, tres més que en 2018, i el nombre de morts va ser de 43, tres més que l'any anterior.

Per la seua banda, a la província de Castelló es van registrar 12 accidents mortals, menys de la meitat dels ocorreguts l'any anterior, amb 28, mentre que la xifra de morts va ser de 15, enfront dels 29 que hi hagué en 2018.

La xifra més baixa de la història de morts en carreteres espanyoles

L'any 2019 ha conclòs amb 1.098 morts en accidents de trànsit en les carreteres, la xifra més baixa de la història. Respecte a 2018, hi ha hagut noranta morts menys (-7,6%).

Aquest balanç comptabilitza les víctimes registrades en les 24 hores següents als sinistres i només en vies interurbanes.

Els responsables de la Direcció General de Trànsit (DGT) atribueixen les xifres a la reducció del límit de velocitat de 100 a 90 quilòmetres per hora en les carreteres secundàries de doble sentit. 

Però l’objectiu és que no hi haja cap víctima mortal. Les associacions de víctimes exigeixen millor formació i educació viària, controlar de manera més efectiva l’ús del telèfon mòbil al volant i prohibir la conducció als reincidents que consumeixen alcohol i drogues.

Demanen prudència amb les xifres

En una entrevista a Les notícies del matí, el catedràtic de seguretat viària Luis Montoro ha demanat prudència davant aquestes dades. “Estem parlant de dades provisionals de carreteres, falta incloure els accidents en ciutats”, ha dit. A més, ha precisat que es tracta de morts en l’acte o en les 24 hores posteriors a l’accident.

Quant a les mesures per a erradicar la sinistralitat, Montoro ha valorat que no s’han aplicat mesures dràstiques, simplement una baixada de velocitat sumada a campanyes de control i, el que considera més important, el comportament de les persones. “Com a assignatures pendents tenim la distracció per causa del mòbil, que causa quasi el 40% de les morts, a més del consum de drogues en la conducció i la velocitat, sobretot en les ciutats”, ha apuntat. 

El catedràtic ha recordat també els canvis recents en mobilitat: la incorporació del patinet, que ha estat un temps circulant sense normativa específica. “No es fa suficient campanya dels riscs del patinet i la velocitat a què es pot circular, generant molt d’estrés en la carretera”, ha destacat. I també ha tingut unes paraules per a avaluar la liberalització de l’AP-7, per a la qual demana mantindre unes condicions de seguretat elevades davant un augment del trànsit exponencial.

També et pot interessar

stats