Arcadi España, de mà dreta de Ximo Puig a la cartera clau per a resoldre l'infrafinançament
L’exsecretari de Política Territorial i exconseller va ser l'encarregat de la reforma fiscal durant el Botànic
La remodelació del govern d’Espanya anunciada per Sánchez este dijous introduïx en el Consell de Ministres un valencià més. Arcadi España, qui fins ara ocupava la secretaria de Política Territorial, substituïx Jesús Montero en el Ministeri d'Hisenda.
Una cartera que no és desconeguda per a este carcaixentí, ja que la va ocupar com a conseller en el govern del Botànic, on va ser l'encarregat de dissenyar la reforma fiscal.
El quint ministre valencià en els governs de Pedro Sánchez té ara per davant el gran repte d’aconseguir que el nou sistema acabe veritablement amb l'infrafinançament de la Comunitat Valenciana. Un sistema pendent des de fa una dècada i que, de moment, només compta amb un esborrany rebutjat per totes les regions excepte Catalunya.
Deixeble de Puig, va fer els primers passos en política l’any 2015 al capdavant del Gabinet de Presidència, va passar a liderar la conselleria de Territori i Obres Públiques a partir de 2019. Tres anys més tard, reforçat com a mà dreta del de Morella, li va donar la cartera d'Hisenda, que havia sigut fins a eixe moment de Vicent Soler.
A finals de 2023 va entrar en el govern central com a secretari d'Estat de Política Territorial i poc després va assumir la responsabilitat de la secretaria de Transports i Mobilitat Sostenible del PSOE.
Nascut l'any 1971 i llicenciat en ciències econòmiques, no estava en les quinieles per al càrrec que deixava Montero. Com Puig, Arcadi és admirador de l'excanceller socialdemòcrata alemany Willy Brandt i fill d'un referent del PSPV a la Ribera Alta, que va arribar a ser tinent d'alcalde del seu poble, Carcaixent.
El president Pedro Sánchez l'ha definit com "una persona recta, intel·ligent i compromesa". Diputats socialistes valencians, però també de l'oposició, destaquen d'Arcadi España el seu tarannà dialogant, una qualitat que el va fer mediar tant amb el PP d'Isabel Bonig com amb els socis de Compromís durant eixes dos legislatures en què Puig va presidir el Consell valencià.