Sanitat prepara una norma per a prohibir la publicitat enganyosa

La consellera Ana Barceló ha assegurat que un cas com el de les clíniques iDental no es pot tornar a repetir.

La consellera Barceló, aquest dilluns a les Corts
La consellera Barceló, aquest dilluns a les Corts

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha assegurat aquest dilluns que un cas com el de les clíniques iDental “no es pot tornar a repetir”, i ha avançat que treballen en una norma per a prohibir la publicitat enganyosa a la Comunitat Valenciana perquè ningú acudisca a un tractament “sense tindre’n totes les garanties”.

Segons Barceló, el cas d’iDental suposa “presumptament una de les estafes més grans en l’àmbit sanitari dels últims anys”, abans de passar a explicar detalladament la cronologia de les denúncies, inspeccions i judicialització del procés.

La primera clínica iDental autoritzada a la Comunitat Valenciana data de 2013 i el Col·legi d’Odontòlegs va ser el primer a presentar una denúncia a la clínica de València, on es van detectar irregularitats en els procediments de treball, en l’arxiu o en l’esterilització. Per això, es va iniciar un expedient sancionador que estarà llest “aquesta setmana o la vinent”.

Aquest passat estiu es va procedir a l’entrada a les seus per a recuperar els expedients dels clients, per orde de l’Audiència Nacional com a encarregada d’investigar el tancament d’aquestes clíniques. En total, se n’han trobat 120.000 a les clíniques d’iDental a la Comunitat Valenciana: 67.000 a València, 20.000 a Alacant, 14.000 a Alfafar, 10.000 a Elx i 7.000 a Betxí.

A les preguntes de Podem i Ciutadans, la consellera ha respostque no els consta que s’haja produït cap contagi d’hepatitis C en aquest cas i que, segons els han comunicat els experts, seria “difícil” que es donara i, en tot cas, seria “molt difícil saber-ne l’origen”. 

Per la seua banda, el PP li ha preguntat si creu que aquest cas era evitable per ser predictible. Barceló ha afirmat que no ho era perquè els clients no sospitaven des del principi i “no els va generar desconfiança” en un primer moment, sinó que aquesta “es va produir després amb el temps, en veure que no responien als tractaments”.

També ha assenyalat que la inspecció no pot actuar “aleatòriament”, sinó que ho fa arran d’una sospita o denúncia, i ha defensat que en tot el procés s’ha actuat amb rigor i amb garanties per a evitar que després, afectara les conseqüències judicials.

Segons ha indicat, en aquest cas el hàndicap ha sigut la publicitat enganyosa, perquè es tracta de clíniques obertes amb l’objectiu “d’obtindre el crèdit al consum” amb les persones que, “de bona fe, pensen que aquests tractaments els van a rebre” a un preu menor. “El sistema ha fallat”, ha assegurat.

Llistes d’espera a La Ribera

D’altra banda, la consellera també ha comparegut per a informar, a petició del PP, sobre la presumpta manipulació de les llistes d’espera en el departament de salut de l’Hospital de la Ribera. Ací, s’ha mostrat clara: “No hi ha cap maquillatge en les llistes d’espera, ni a La Ribera ni a cap departament”.

A més, ha afirmat que en aquest centre hospitalari, des de juny de 2015 fins que se’n va anunciar la reversió, l’espera va augmentar de 40 a 65 dies, un 62% més, i en els mesos en què la Conselleria ja se n’ha fet càrrec, ha augmentat en 3 dies. “Si algú va maquillar i va ocultar llistes d’espera va ser el PP durant molts anys, ha conclòs.

També et pot interessar

stats