La reducció dels vols curts i dels jets privats es debat al Congrés

La Comissió de Transició Ecològica abordarà, a proposta de Sumar, les repercussions que pot tindre la supressió dels trajectes aeris que tinguen alternativa ferroviària

La proposta de Sumar, inclosa en l'acord de govern amb el PSOE, advoca per suprimir els vols curts que tinguen una alternativa per ferrocarril
La proposta de Sumar, inclosa en l'acord de govern amb el PSOE, advoca a suprimir els vols curts que tinguen una alternativa per ferrocarril / David Zorrakino (Europa Press)

Els efectes que pot tindre la reducció dels vols curts i dels jets privats estarà sobre la taula de la Comissió de Transició Ecològica del Congrés, que es reuneix aquest dimecres. A proposta de Sumar, serà la primera vegada que la cambra fixe la posició sobre les repercussions que pot tindre la disminució de vols, amb unes determinades característiques, per a l’espai aeri espanyol.

La reducció dels trajectes aeris que compten amb una alternativa ferroviària és un dels punts que contenia l’acord de govern del PSOE i Sumar. En la proposta de la formació que lidera Yolanda Díaz, Sumar insta l'executiu a elaborar un informe que analitze la reducció d'emissions que suposaria reduir els vols de curt recorregut amb alternativa ferroviària de tres hores, així com la resta de repercussions que tindria aquesta mesura.  

D’altra banda, Sumar insta a l'executiu a realitzar un altre estudi sobre les iniciatives europees adreçades a restringir els vols de jets privats. També demana impulsar l'aprovació de la directiva de la Unió Europea sobre la fiscalitat dels productes energètics, entre els quals es troba el querosé per a l'aviació.

Cal assenyalar que, encara que el govern estudia la viabilitat de restringir els vols curts, en l'actualitat no es diferencien les emissions dels avions en funció de la distància que recorren, sinó pel seu tipus de combustible.

En l’exposició de motius d'aquesta iniciativa, Sumar apunta als efectes sobre la salut que pot tindre la contaminació que generen els avions. La formació detalla que a Espanya cada any moren 25.000 persones per malalties agreujades per la mala qualitat de l'aire, segons l'Agència Europea de Medi Ambient.

A més, Sumar recorda que l'aviació és responsable d'entre el 5% i el 8% de l'impacte climàtic global i que, si no s’adopten mesures, les emissions de l’aviació es duplicaran per al 2050 i representaran fins a una quarta part del conjunt mundial de gasos d'efecte d'hivernacle, com preveu l'Atles Europeu de la Mobilitat.

La formació que lidera Yolanda Díaz entén que l'"única" manera de reduir les emissions de l'aviació és disminuint el trànsit aeri; per això, advoca a posar fi als avantatges reguladors de l'aviació sobre formes de transport més sostenible. Al seu judici, és la mesura "més urgent".

En aquest sentit, posa d'exemple països com Àustria, Suècia o França, on s'han prescindit vols de curtes distàncies per a utilitzar més el tren. En opinió del grup, es pot prescindir del tren en determinats trajectes d'Espanya, entre ells, i pel que fa a la Comunitat Valenciana, els vols entre Alacant i València i Madrid, atés que compten amb connexió del tren d’alta velocitat. 

També et pot interessar

stats