El ministeri planteja set alternatives per a l'AVE València-Castelló i el nou eix passant de València

Oscil·laran entre els 1.440 milions d'euros i els 2.265 milions en funció del projecte escollit

Puig i Sánchez, aquest dimecres
Puig i Sánchez, aquest dimecres

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha donat a conéixer aquest dimecres en una roda de premsa l'estudi informatiu del nou eix passant nord-sud de la xarxa arterial ferroviària de València i l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat València-Castelló de la Plana que ha eixit a informació pública. A partir de demà, l'enllaç estarà disponible durant 30 dies i després s'analitzaran les al·legacions per a obtindre'n la declaració d'impacte ambiental.

Sánchez ha assegurat que per al corredor mediterrani hi ha previstos 377 milions d'euros: les obres del tram La Encina-Xàtiva-València compten amb 189,8 milions d'euros i les obres per a adaptar l'amplària del tram València- Castelló-Vandellòs, amb 190 milions, entre altres. La ministra ha dit que un de cada quatre euros per a la infraestructura es destinen a la Comunitat Valenciana. La ministra, en qualsevol cas, no ha concretat la data prevista perquè el corredor mediterrani estiga en marxa.

El ministeri ha explicat que el nou eix passant inclou la construcció d'una nova estació central, el soterrament del canal d'accés i una nova línia d'alta velocitat entre València i Castelló. Aquesta solució reduirà el temps de viatges cinc minuts, potenciarà la xarxa de mercaderies i suposarà la construcció de dues estacions més: Aragó i Universitat. La construcció de la nova estació central suposarà l'eliminació de l'actual estació Joaquim Sorolla.

Alternatives plantegades
Alternatives plantegades / Ministeri de Transports

La nova línia d'alta velocitat entre València i Castelló reduirà el temps de viatge deu minuts i propiciarà la segregació de trànsits (passatgers i mercaderies). Les dues actuacions tenen els seus propis estudis però compateixen estudi d'impacte ambiental i anàlisi d'alternatives (set, en conjunt). Les set alternatives oscil·len en un pressupost entre 1.440 milions d'euros i 2.265 milions, segons el traçat que trien i les obres que impliquen.

Document
Estudis informatius del túnel passant i l'alta velocitat entre València i Castelló
Consulta'l

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha valorat la reunió d'aquest dimecres com un "pas decisiu" per a aconseguir els projectes "fonamentals" per a la connectivitat de rodalies, entre altres, i per al corredor mediterrani. "Estem parlant de l'inici del segle, el 2003, quan es va començar a parlar d'aquest tema. Ara es tracta d'accelerar", ha emfatitzat Puig. El president també ha recordat que Alacant té pendent millorar també el seu servei de rodalies.

Sánchez ha emfatitzat la voluntat d'avançar en aquestes obres tan reiterades. Sánchez ha defensat els pressupostos generals de l'Estat de 2022 i els fons previstos per a la Comunitat Valenciana, que creixen un 24,8% més que el 2021 i 2,5 vegades més que els pressupostos heretats del govern anterior. Un 12,1% de la inversió estatal, ha afegit.

D'altra banda, la ministra de Transports ha dit que els usuaris de la targeta Móbilis podran utilitzar-la en els trens de rodalies a partir del mes de gener.

També et pot interessar

stats