Mazón: "Obrir un negoci o tramitar un expedient de manera ràpida, senzilla i àgil serà una realitat"
La Generalitat ultima les línies que compondran el Pla Simplifica de la Generalitat per al període 2024-2026
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha assegurat que “obrir un negoci o tramitar un expedient social de manera ràpida, senzilla i àgil serà una realitat a partir del 2024”. Per això, el Consell està ultimant una estratègia “coordinada, única i coherent” en matèria de simplificació, agilitació i reducció de càrregues administratives en el marc de l'administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.
El cap del Consell ha subratllat que “tenim un objectiu clar del paper que ha d'exercir l'administració que no és un altre que facilitar la vida als ciutadans i empreses en les seues gestions perquè la burocràcia administrativa no siga un impediment, sinó que agilitze la seua activitat”. Així, ha destacat que el Pla Simplifica que està desenvolupant la Generalitat estarà operatiu durant el període 2024-2026.
En aquesta línia, ha explicat que la simplificació administrativa és fonamental per al desenvolupament econòmic i l'atracció d'inversions. Carlos Mazón advoca per la reducció de tràmits, la coordinació entre departaments de la Generalitat o la declaració responsable perquè es puguen “posar en marxa empreses i nous negocis que milloren la nostra competitivitat” i no llasten les possibilitats que té la Comunitat Valenciana per la “complexitat burocràtica”.
D'altra banda, ha assenyalat que s'estan establint les bases per a impulsar l'agilitació de la tramitació de procediments que afecten el sector industrial i energètic, com és el cas del sector de les fotovoltaiques, on es faran modificacions des de diferents vessants, com la tecnològica, la normativa i la pròpia organitzativa.
Per al president de la Generalitat és fonamental que els empresaris, xicotets emprenedors i grans inversors compten amb un únic canal d'accés a tots els tràmits de la Generalitat de manera que disposen d'“informació completa i actualitzada de tots els procediments que els afecten en els diferents cicles de vida de l'empresa”.
Així mateix, ha recalcat que en els pròxims mesos s'escometran importants actuacions en procediments socials, amb la finalitat de “millorar la qualitat de la prestació del servei públic actual, com en matèria de dependència, renda valenciana d'inclusió social, ajudes a l'habitatge, dependència, entre altres.”
Avançant en la simplificació
La nova direcció general de Simplificació Administrativa, creada per a agilitzar aquest procés, ha mantingut en els últims mesos una intensa ronda de contactes amb tots els departaments de la Generalitat i part dels ens del sector públic, així com amb tots aquells òrgans i unitats amb competències i funcions que afecten l'agilitació i la simplificació administrativa.
L'objectiu de la Direcció General de Simplificació és que totes les persones, tant físiques com jurídiques, tinguen a la seua disposició en la carpeta ciutadana informació útil en funció de les seues necessitats, així com l'estat actualitzat de tramitació dels seus expedients davant de l'administració.
Per a això, la Generalitat està desenvolupant un gestor d'expedients únic, una exhaustiva catalogació de tots els seus procediments i la millora de la taxonomia d'aquests perquè la cerca de qualsevol tràmit en la seu de la Generalitat siga eficaç i senzilla.
Així mateix, el Pla Simplifica contempla una millora en el llenguatge administratiu dirigit al ciutadà, una optimització de la interoperabilitat entre els diferents departaments de la Generalitat i amb altres administracions públiques.
Aquest projecte ve acompanyat d'iniciatives per a reforçar els drets de les persones que es relacionen amb l'administració i la simplificació de la normativa actual per a fer-la més àgil i comprensiva.
Per a la implementació del Pla Simplifica, la Generalitat comptarà amb la tecnologia més innovadora del mercat, com la intel·ligència artificial generativa que permet fer més comprensible el llenguatge dels procediments administratius.