L'exigència d'un finançament just entra en la precampanya

Després del debat sobre polítiques socials de divendres passat, aquesta setmana 'La qüestió' ha abordat les propostes dels partits en matèria econòmica i d'ocupació.

L\'exigència d\'un finançament just entra en la precampanya
Reproductor de vídeo està carregant.
Temps reproduit 0:00
Durada total 0:00
Carregat: 0%
Tipus de seqüència EN DIRECTE
Temps restant 0:00
 
1x
  • Capítols
  • descriptions off, seleccionat
  • desactivat, seleccionat
    L\'exigència d\'un finançament just entra en la precampanya

    Ha sigut protagonista de les reivindicacions valencianes aquesta legislatura i també ho serà, amb tota probabilitat, de la campanya electoral. La demanda d'un canvi en el model de finançament autonòmic ha sigut un dels assumptes protagonistes aquest divendres en La qüestió, el programa de reflexió sobre l'actualitat de la televisió d'À Punt. Després d'una primera entrega, divendres passat, quan es van abordar qüestions socials, aquesta setmana ha sigut el torn de les propostes econòmiques i d'ocupació, que s’han analitzat amb representants dels cinc partits a les Corts: el conseller d'Hisenda, Vicent Soler, del PSPV; Aitana Mas, de Compromís; Rubén Ibáñez, del PP; Emigdio Tormo, de Ciutadans, i Ferran Martínez de la coalició Unides Podem-Esquerra Unida. 

    Consens, però sense resultats 

    Sant i senya del mandat del govern del Botànic, el consens polític quant a la necessitat d'un nou sistema és inequívoc, però hi ha diferències insalvables quant al diagnòstic.

    Per a Vicent Soler, el del finançament és "el tema prioritari, previ a tot". El representant socialista ha dit que la Comunitat Valenciana ha estat infrafinançada "des de sempre", alhora que ha augurat que aquesta serà la legislatura del canvi de model "governe qui governe" perquè aquesta desigualtat és, segons ha dit "anticonstitucional". Aitana Mas ha destacat la importància de trobar una solució "transitòria", conscient que una reforma del sistema "requereix un cert temps que aquests últims governs centrals diuen que no han tingut", i ha defés que el seu partit, Compromís, ha posat damunt de la taula "mesures concretes i inversions concretes per a la Comunitat Valenciana" en els pressupostos generals, que finalment Pedro Sánchez no va poder traure avant. Per a Ferran Martínez, d'Unides Podem-Esquerra Unida, "ni el PSOE ni el PP han estat a l'altura del consens" de la ciutadania, "dient una cosa quan estaven en l'oposició i fent la contrària en arribar al govern". A més, ha destacat tres qüestions "adjacents" a la del finançament: el deute, la reforma fiscal progressiva i la fi de la "doctrina de l'austeritat". 

    El representant del PP, Rubén Ibáñez ha assegurat que "el relat del finançament autonòmic que en els últims anys ens ha contat el PSOE, amb Compromís i Podem, és el de la traïció dels socialistes als valencians". Ibáñez ha assegurat que aquests aprovaren un model de finançament "absolutament conscients del que feien" i no es van adonar que aquest model era "pervers" fins que no van arribar a la Generalitat. Per a Ciutadans, finalment, "ni el PSOE ni el PP han aconseguit un finançament just per a la Comunitat Valenciana". Segons Emigdio Tormo, cal "trobar la forma", que per al diputat no és la d'una modificació del text autonòmic "ja que el Tribunal Constitucional ja diu que això no té força d'obligació". 

    Ocupació, noves economies, indústria i infraestructures

    Durant quasi tres hores de programa s'han pogut analitzar les propostes dels partits en matèria d'ocupació, en una comunitat on la taxa d'atur és de poc més del 14% segons l’última enquesta de població activa, i en la qual aquesta pròxima legislatura començarà amb diversos procediments d'ERO oberts (és el cas de Lladró, l'empresa de marbre Levantina, el supermercat Dia o la tecnològica Vodafone) i amb incertesa econòmica en una de les majors factories del territori, la planta de Ford a Almussafes.

    També s'han abordat les reclamacions de la ciutadania en infraestructures, com ara la millora de les rodalies, el corredor mediterrani, la gratuïtat de l'AP7, o el futur del transvasament; els reptes de les noves economies, amb casos com el de les VTC, o Deliveroo, que entra en conflicte amb els drets laborals, tal com han assenyalat els tribunals.

    També et pot interessar

    stats