"Si no estan les institucions, estem nosaltres. No deixarem caure el projecte"
El projecte Women's Legacy, que treballa per la inclusió de referents culturals femenins a les aules, lamenta que la Conselleria d'Educació els haja cancel·lat el seu suport
"Si no estan les institucions, doncs estem nosaltres. Som docents, en el món de la cultura i l'ensenyament. No deixarem caure este projecte. Tot el contrari, li posarem més força encara". Així de contundent es mostra Paqui Méndez, presidenta de l'Associació per la Coeducació, una de les organitzacions que participa en el projecte Women's Legacy.
Com la seua, vora cent associacions donen suport al comunicat emés per les organitzadores de Women's Legacy, en el qual lamenten que la Conselleria d'Educació haja cancel·lat l'ajuda econòmica a este projecte que "treballa per la recuperació del riquíssim llegat de les dones en la història, la ciència i la cultura, amb l'objectiu d'incloure'l en les aules".
"Volem manifestar el nostre rebuig a eixa cancel·lació i a la falta d'interés de la Conselleria de tirar endavant. La cancel·lació representa un desastre", destaquen en l'escrit on agraeixen el suport als socis, apel·len a l'ajuda d'institucions i animen a utilitzar els recursos didàctics generats "com la millor manera de fer front a estos envits contra la cultura i la igualtat".
Women's Legacy, fins ara liderat per la Conselleria d'Educació, està cofinançat per la Unió Europea a través d'un projecte Erasmus+ amb més de deu socis europeus. I tot i la cancel·lació del suport autonòmic, la plataforma continuarà treballant enguany amb l'empara de l'Institut de les Dones, que depén del Ministeri d'Igualtat.
"Estem refent la història i omplint-ne els buits. Treballem els conceptes no solament amb noms d'homes sinó també de dones, perquè allò que no s'anomena no existeix. Ara tenim la possibilitat de mostrar-ho des de les dos vessants i estem aconseguint donar una visió diferent del coneixement", explica Lorena García, mestra i membre de Women's Legacy.
El projecte Women’s Legacy ha creat en el seu web un banc de recursos digital, d'accés lliure i gratuït, que proporciona activitats classificades per matèries i nivells de l'ESO; un catàleg d'obres literàries, musicals i artístiques, i cursos de formació dirigits al professorat de secundària i d'universitat.
"Fins ara hi ha 250 obres, 800 personatges en diverses matèries i 1.200 fitxes d'activitats en diversos nivells. A més, tot el material es pot traslladar a qualsevol sistema educatiu europeu", conta Lorena García.
"És un repositori que està viu i continuen treballant 300 persones per a ampliar-lo", explica Paqui Méndez en referència a una segona fase del projecte que té per objectiu incloure dones referents en el món àrab. "Acabarà sent una enciclopèdia universal perquè estarà arreplegat tot el que han fet les dones, en qualsevol moment de la història, en qualsevol país i en qualsevol cultura. Això és molt important, és un canvi de paradigma total", matissa.
Un projecte que serveix, entre d'altres, per a traure a la llum l'anomenat "currículum ocult": "Per a mi, va ser revelador. Una cosa que molt sovint està present en la docència i de la qual no ens adonem: que hi ha una part de trajectòria de coneixements que ha estat completament tapada fins ara", conclou la mestra Lorena García.