El govern espanyol anuncia 38 milions d'euros per al transport metropolità de València

Un total de 50 alcaldes i alcaldesses de l'àrea metropolitana demanaren en 2018 eixa quantitat davant el Congrés

Una imatge d'arxiu de Metro Valencia
Una imatge d'arxiu de Metro Valencia / À Punt NTC

El Consell de Ministres d'aquest dimarts ha acordat una ajuda de 38 milions d'euros a favor de l'Autoritat del Transport Metropolità de València (ATMV). La subvenció s'ha aprovat a iniciativa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) i està destinada a finançar el transport terrestre públic regular de viatgers en el seu àmbit d'actuació, amb la finalitat de garantir la prestació del transport públic a l'àrea metropolitana de la ciutat de València, tercer municipi més poblat d'Espanya.

L'abril de 2018 un total de 50 alcaldes i alcaldesses de l'àrea metropolitana de València es concentraren davant el Congrés per a exigir al govern espanyol que incloguera una partida de 38 milions d'euros en els pressupostos generals de l'Estat, per a finançar el transport metropolità de València. En aquell moment, l'alcalde de València, Joan Ribó, va manifestar "la seua indignació" perquè la tercera àrea metropolitana d'Espanya, amb dos milions d'usuaris, no comptara amb "cap tipus d'ajuda" per part de l'Estat per al transport metropolità.

L'Estat col·labora cada any en el finançament del transport regular de viatgers en àrees metropolitanes que es caracteritzen per un important volum de població afectada, una gran intensitat de desplaçaments, la participació de diverses administracions en la seua gestió i l'afectació del seu funcionament sobre l'activitat econòmica general i de diversos sectors.

A partir d'ara serà el ministeri el que portarà aquestes subvencions, un departament que gestionarà també les subvencions per concurrència competitiva a favor d'entitats locals per a finançar serveis de transport col·lectiu urbà, que fins a 2020 estaven sent gestionades pel Ministeri d'Hisenda.

Aquest canvi es justifica pel nou enfocament en el qual està immers el Mitma, des de la visió clàssica d'un departament constructor d'infraestructures a un ministeri gestor de la mobilitat, entesa com un dret de la ciutadania i un element de cohesió social i de creixement econòmic.

La concessió d'aquestes subvencions queda condicionada a disposar d'un pla de mobilitat sostenible per part dels beneficiaris, de manera que el finançament estatal actua a més com un incentiu per al desplegament d'aquest instrument d'ordenació i planificació

També et pot interessar