El gerent de FGV en la comissió de la dana al Congrés: "Ningú no ens va advertir del que venia"

L'exdirector d'informatius d'À Punt, Iván Esteve, assegura que la dana els va agafar "previnguts"

El director gerent de FGV Alfonso Novo a la comissió de la dana al Congrés
El director gerent de FGV Alfonso Novo en la comissió de la dana al Congrés / À Punt NTC

El director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Alfonso Novo, ha assegurat que el dia de la dana del 2024 l'empresa no va rebre "cap avís específic" d'Emergències que els alertara de la riuada i ha insistit que "el protocol es va seguir rigorosament" i el treball es va fer "de manera exemplar". "Ningú no ens va advertir que venia el que venia (...) No es va transmetre per cap servei d'emergències ni coordinació que això passaria", ha explicat Novo respecte de la llengua de fang que va arrasar el centre de comandament de FGV, vora les 19:40 del 29-O, pel desbordament del barranc de Poio, que està un quilòmetre de distància.

El gerent de FGV ha precisat que tampoc no va rebre informació de la Confederació Hidrogràfica de Xúquer (CHX), un assenyalament en línia amb la posició del PP i Vox en la comissió, que contrasta amb la investigació judicial, que circumscriu la responsabilitat a Emergències de la Generalitat.

Ivan Esteve, exdirector d'Informatius À Punt: "Esta dana ens va agafar previnguts"

En el seu torn de la comissió, l'exdirector d'Informatius d'À Punt, Ivan Esteve, ha assegurat que la dana els va agafar "previnguts", ja que els servicis meteorològics del mitjà tenien informació des del divendres abans del temporal. Este és un fet que els va posar sobre avís del que ha qualificat de "l'emergència més gran" que havien cobert mai. Quant a la gravetat que s'esperava, Victòria Roselló, cap de Meteorologia d'À Punt, es va mostrar "estranyada" amb el comunicat de Carlos Mazón en què declarava que durant la vesprada disminuiria la intensitat del temporal.

A més, Esteve ha confirmat que, durant les hores prèvies a la tragèdia, va tindre converses amb la cap de premsa d'Emergències, Aurora Roca, i més tard amb el director de Comunicació de l'expresident Mazón, Paco González, un fet que deixa constància que des de la Generalitat s'estava fent una ronda de telefonades informatives. En la línia informativa, des d'À Punt van consultar si hi hauria alguna compareixença, però, segons ha afirmat, es van anunciar, però no es van fer, "cosa que el va sorprendre". Concretament, ha assegurat que tingueren informació de responsables de la Generalitat al matí i durant l'informatiu de les 14 hores (on es feren dos entrevistes), però que a partir de la convocatòria del Cecopi no hi va haver més informació.

Si haguérem tingut una mínima informació que això podria succeir, li puc garantir que hauríem actuat de manera distinta

Des de FGV tampoc reberen informació del Cecopi

Novo ha assegurat que tampoc no va rebre informació des del Cecopi, a què hi havia connectat telemàticament un alt càrrec de seguretat FGV, ni pels treballadors. "Si haguérem tingut una mínima informació que això podria succeir, li puc garantir que hauríem actuat de manera distinta", ha manifestat, qüestionat per no aplicar el principi de precaució, tenint en compte la proximitat del barranc i el fet que part de la xarxa, inclòs el lloc de comandament, estan en zona inundable.

Segons ha dit, FGV va adoptar les decisions corresponents al nivell de risc que hi havia a les set del matí, quan l'alerta era encara taronja, situació en què "el personal no essencial ha de retirar-se, se suspén tot el que no és essencial per a l'explotació i es manté l'explotació nua i crua". Ha defés que des d'FGV "es va aplicar la norma, els protocols, les condicions de funcionament i l'exigència de prestar funcionament perquè els mecanismes anaren segurs i es va deixar de prestar serveis quan van deixar de ser-ho".

Un alt càrrec de FGV en el Cecopi: "Si no li preguntaren no diria res"

"En cap moment es va ocultar informació" (en el Cecopi), ha declarat sobre el paper del membre de FGV en el Cecopi, respecte de les incidències que s'havien registrat des de primera hora (inclòs algun rescat a mig matí a la Ribera) i que continuaven produint-se després de les 17 hores a la xarxa ferroviària. Desconeix, però, si el treballador de Ferrocarrils les va traslladar a la reunió. "Si no li preguntaren no diria res", ha afirmat. En tot cas, ha precisat que Ferrocarrils informava de tot al sistema Cordcom d'Emergències i que, per tant, dona per fet que les incidències hi arribaven.

En sentit contrari, ha dit que el càrrec connectat al Cecopi li va traslladar informació només de pluges. "(Des d'Emergències) no ens van transmetre res específicament sobre el canal hidrològic (...) No es va transmetre que el Poio es desbordaria i ens afectaria a nosaltres", ha constatat.

Es va funcionar a base de percepcions i el temor que cadascú podria tindre

Actuant "a base de percepcions i el temor de cadascú", per la falta d'instruccions

Novo s'ha remés a l'informe que FGV va traslladar al jutjat, en què Ferrocarrils va constatar que al marge dels avisos rebuts per les alertes meteorològiques sobre fenòmens atmosfèrics extrems i altres avisos especials a organismes públics, no va rebre instruccions o recomanacions per part de la Conselleria d'Emergències sobre el lloc de comandament d'FGV, situat en el complex ferroviari de València Sud.

Aquella jornada "es va funcionar a base de percepcions i el temor que cadascú podria tindre", ha respost quan li han comparat la gestió de FGV amb altres organismes com la Universitat de València, que va suspendre les classes. Ha indicat que van desenvolupar una "actuació expectant des de primera hora", per l'avís taronja que es va transformar en roig, alhora que ha justificat el manteniment del servici fins a l'aplicació del protocol que, segons ha recordat, obliga a suspendre el servici quan entra aigua a la via.

També ha confirmat dos telefonades amb el conseller d'Infraestructures, Vicente Martínez Mus, per a informar-lo d'una visita a la central de València Sud i per a desconvocar la reunió a la vesprada, quan ja s'havia complicat la situació. A eixa reunió sí que hi va arribar el número dos de la Conselleria, el secretari autonòmic d'Infraestructures i Transport Javier Sendra. Este és l'alt càrrec que va telefonar a Mazón vora les 19:34 hores per a informar-lo del desbordament del Poio i la destrossa del centre de comandament, que va patir en primera persona.

Per a Novo, la informació hauria ajudat a minimitzar els danys, però no hauria evitat la destrossa. Creu que des de les 17 hores "el resultat hauria sigut molt paregut" i ha destacat la "dificultat" d'intervindre quan ningú et diu que rebràs una riuada amb eixe potencial.

El gerent de Ferrocarrils ha ressaltat com a "exemplar" la faena de la plantilla i ha celebrat la reacció al lloc de comandament de València Sud durant la inundació, assistint els passatgers de l'últim tren, acomodant-los en la planta superior i facilitant-los alimentació de les màquines de vènding durant la crisi. L'operació es va saldar amb només un ferit, un vigilant de seguretat que va clavar el peu en una peça del sol tècnic que s'havia llevat perquè tragara aigua.

També et pot interessar

stats