La Generalitat assumix la neteja de quatre conques fluvials amb una inversió de 59 milions i denuncia la "inacció" del govern espanyol

El pla Endavant contempla actuacions en una cinquantena de municipis i la renaturalització d'uns 160 quilòmetres en trams dels rius Túria i Magre i dels barrancs de Poio i Picassent 

Estat d'un dels llits fluvials sobre els quals s'actuarà / À Punt NTC

La Generalitat assumirà la neteja de quatre barrancs a través d'un pla dotat amb 59 milions d'euros i que inclou una cinquantena de municipis. Ho ha anunciat este dimecres el president, Juanfran Pérez Llorca, que ha visitat l'entorn del barranc del Gallo, a Chiva, per a presentar el projecte Endavant, que cobrirà totes estes actuacions. En concret, s'abastarà 160 quilòmetres de cabals repartits en les conques del barranc de Poio i els rius Túria, Magre i Picassent, després d'haver identificat prèviament les zones prioritàries amb les poblacions afectades i adaptar els treballs a les necessitats de cada territori, ha informat l'administració autonòmica.

El cap del Consell, de fet, ha recordat que estos enclavaments pertanyen a la demarcació de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), dependent del govern espanyol, ha acusat este organisme d'"inacció" i "desistiment de funcions". A més, ha criticat que només ha executat el 3,8% de les obres pendents.

Els pobles ubicats a la vora de les conques esmentades esperaven estes actuacions des de la dana de 2024, per a poder millorar la capacitat hidràulica de rius i barrancs i augmentar la seguretat davant de possibles episodis de fortes pluges, més probables a mesura que s'acosta la tardor. Precisament per això fa mesos que molts reclamaven la retirada de les canyes, a fi d'evitar eventuals desastres en cas d'avinguda.

En declaracions als mitjans de comunicació després de visitar les tasques de neteja al barranc del Gall, Pérez Llorca ha recordat les dificultats dels ajuntaments per a escometre estes tasques perquè, a més d'assumir el cost dels treballs, s'han enfrontat a multes i sancions. El cap del Consell ha incidit en la importància "d'executar en el menor temps possible" totes les actuacions planificades després de la dana "perquè les obres salven vides" i ha instat el Govern d'Espanya "a realitzar les modificacions normatives pertinents" perquè els ajuntaments puguen tramitar per urgència les obres, en comptes del procediment ordinari, perquè es puguen fer al més prompte possible.

Gran impacte territorial

L'actuació de neteja i renaturalització de llits i barrancs suposa la mobilització de 110 professionals i 40 mitjans mecànics i maquinària pesant perquè les rambles de 50 municipis siguen més segures i resilients enfront d'incendis i riuades, segons ha detallat la Generalitat en un comunicat. Les actuacions permetran millorar la capacitat hidràulica dels llits en quatre de les zones més afectades per les riuades de 2024 amb la neteja de residus i l'eliminació del canyar.

A més d'erradicar esta espècie invasora, es crearan corredors verds i es durà a terme la restauració ambiental dels llits amb la plantació de més de 400.000 plantes autòctones com a salzes, oms i tamarius, que seran cultivades pel Centre per a la Investigació i l'Experimentació Forestal de la Generalitat. També es preveu la instal·lació de cinc milions de metres quadrats de tela geotèxtil.

El pla Endavant implica actuar en 11 municipis en la conca de Poio (Chiva, Cheste, Riba-roja de Túria, Quart de Poblet, Aldaia, Alaquàs, Torrent, Picanya, Paiporta, Catarroja i Massanassa), 14 en la conca del Túria (Calles, Domeño, Loriguilla, Sot de Chera, Chulilla, Gestalgar, Bugarra, Pedralba, Vilamarxant, Benaguasil, Riba-roja de Túria, Paterna, Manises, Quart de Poblet), 23 en la conca del Magre (Alboraig, Alfarb, Algemesí, Buñol, Camporrobles, Carlet, Catadau, Caudete de las Fuentes, Dosaigües, Fuenterrobles, Guadassuar, l'Alcúdia, Llombai, Macastre, Montroi, Montserrat, Real, Requena, Setaigües, Sinarcas, Turís, Utiel i Gàtova) i 4 en el barranc de Picassent (Picassent, Alcàsser, Beniparrell i Silla).

També et pot interessar

stats