La Fiscalia manté Rus en el nucli de la trama del call center, "un castell de cartes" per a furtar diners

Anticorrupció manté la petició de pena per a l'expresident de la Diputació (huit anys) i l'exgerent d'Imelsa Marcos Benavent (quatre anys), però la rebaixa de tretze a set per a l'adjudicatari, l'exsogre del "ionqui dels diners"

L'expresident de la Diputació (enfocat en el centre) en el banc del acusats, amb l'adjudicatari Mariano López a l'esquerra i l'exgerent d'Imelsa Marcos Benavent a la dret
L'expresident de la Diputació (enfocat en el centre) en el banc del acusats, amb l'adjudicatari Mariano López a l'esquerra i l'exgerent d'Imelsa Marcos Benavent a la dret / Rober Solsona (Europa Press)

La Fiscalia Anticorrupció de València manté la petició de huit anys de presó contra l'expresident de la Diputació i del PP de la província de València Alfons Rus per la presumpta adjudicació a dit del call center d'Imelsa, la peça D del cas Taula. Les conclusions del ministeri públic, en el colofó de la vista oral del juí, situen Rus com a "element nuclear de la trama", en connivència amb l'exgerent de l'empresa pública, Marcos Benavent (per a qui es demanen quatre anys) i a benefici de l'exsogre d'aquest, Mariano López. A aquest, però, li rebaixa la petició de pena, de tretze a set anys [manté els delictes, però els rebaixa el grau mínim] i també a la dona i la cunyada (de cinc a tres anys) càrrecs pantalla en una de les empreses amb què presumptament es van buidar les arques públiques. Fora de la causa deixa el soci de López, l'amo de Servimun, l'empresa adjudicatària, Fernando Palomares, a qui s'ha sobresegut per greu malaltia.

Anticorrupció acusa Rus dels delictes continuats de prevaricació administrativa, malversació de cabals públics i tràfic d'influències. Al "ionqui dels diners" li atribueix els delictes de prevaricació i malversació, també amb caràcter continuat. I als altres encausats, prevaricació, malversació, falsedat en document oficial, falsedat en document mercantil i/o blanqueig de capitals.

En l'informe de conclusions el fiscal ha desgranat el "tripijoc" en el call center, i ha insistit a situar Rus en l'epicentre de la trama, i als acusats Salvador Deusa —excap de la Diputació de València— i Ricardo d'Ángel —excap del servei de Gestió Tributària— com a col·laboradors necessaris pel falsejament de l'adjudicació a través d'un plec ad hoc, del que ha repassat nombroses irregularitats. 

El representant del ministeri públic, que ha defés la instrucció contra les pretensions de nul·litat de les defenses, entén que la investigació ha corroborat les acusacions que Benavent va fer en un moment de col·laboració amb la justícia, quan va confessar que l'adjudicació del call center a Servimun SL va ser un "regal" o "favor" d'Alfons Rus a Mariano López perquè era amic seu i "no anava molt allà de diners". Per al fiscal, "qui domina de ple tot el procediment és Rus" i interpreta com a evidència d'aquesta manifestació que no va suprimir el servei tot i les irregularitats constants que s'hi evidenciaren.

No pot ser que una persona que elabore els plecs i la valoració també estiga en la mesa de contractació. S'ajunten els amics per a ajudar a l'amic

Per al fiscal l'expresident de la Diputació de València amb el PP "va participar activament des de l'inici, amb l'encàrrec de gestió", que va ser declarada nul·la de ple dret, i l'encàrrec de l'elaboració d'un plec fraudulent a Salvador Deusa, que considera amic de Rus i de l'adjudicatari, Mariano López. "S'ajunten els amics per a afavorir a l'amic: Deusa, Rus i Ricardo d'Ángel per a afavorir a López", ha reiterat.

Els plecs elaborats per Deusa i la confecció de la mesa, ha destacat el fiscal, estaven dissenyats perquè els membres "no decidiren absolutament res", amb una oferta discriminatòria per a la resta de candidats. Considera que ha quedat provat que el procés de contractació "no va ser transparent". "No pot ser que una persona que elabore els plecs i la valoració (Deusa), també estiga en la mesa de contractació. Era impossible que no haguera sigut seleccionada una altra empresa que no fora la del seu amic, Mariano López", ha dit.

De les 14 millores que va dir que anava a fer, no va complir ni una

El fiscal anticorrupció també ha subratllat la desproporció entre la dotació mensual de 30.000 euros al call center i els serveis emprats, recordant que una gran part del plec el va assumir la mateixa Diputació o Imelsa, perquè "Servimun mancava de mitjans materials, tècnics i personals"."De les 14 millores que va dir que anava a fer, no va complir cap. Ni ampliació d'horari de dissabtes, suport tècnic permanent o aplicació informàtica pròpia", ha enumerat. "I Servimun va actuar així perquè sabia que ningú l'anava a controlar", ha postil·lat. "Era un castell de cartes organitzat per a sostraure els diners públics", ha resumit el fiscal, que ha lamentat que en aquest procediment s'hagen tirat 845.000 euros a l'embornal. "Ens hem gastat uns diners que no han servit per a res", ha assenyalat. 

També et pot interessar

stats