Compromís exigirà en tots els ajuntaments la retirada de la proposta d'implantar peatges a les carreteres

Malgrat que reconeixen la importància d’una mobilitat més sostenible, consideren que la proposta només afectarà les rendes més baixes

Imatge de l’AP-7 / À Punt NTC

Compromís presentarà en tots els municipis del territori valencià una moció per a instar el govern central a retirar el pla per a implantar peatges a les carreteres estatals i impulsar de forma urgent un pla d'inversions en transport públic que avance en una transició del model de mobilitat com una eina fonamental en la lluita contra l'emergència climàtica.

Des de la coalició consideren imprescindible caminar cap a una mobilitat més sostenible, reduint l’ús del cotxe privat i incentivant el transport públic. Però pensen que la proposta del govern d’Espanya només aconseguirà reduir la mobilitat entre aquelles persones que no s’ho poden permetre, mentre que no suposarà cap perjuí per a les persones amb una major renda ni solucionarà el greu problema de les emissions del transport per carretera.

Així, exigeixen que el govern espanyol presente un pla de xoc amb finançament suficient per a millorar tota la xarxa de rodalies de l’Estat, amb especial èmfasi en les línies sense electrificar i en les quals s'arrossega un abandonament històric, i per a ampliar-la en les zones on es considere necessari. A més, demanen que el transport metropolità valencià reba un finançament homologable i proporcional al d'altres ciutats de l’Estat.

Per últim, reclamen accelerar la inversió i els treballs d’execució de tots els trams del corredor mediterrani per a complir tots els compromisos adquirits quant a la posada en marxa abans de l’any 2025.

Entenen que el govern central no pot parlar de transició ecològica sense posar solució al deficient sistema de transport públic del territori valencià. A més, denuncien que l'única línia de rodalies que hi ha al sud, la d’Alacant-Múrcia, connecta ciutats tan importants com Alacant, Elx o Oriola, però no amb l’aeroport Miguel Hérnandez, el cinqué més important de l’Estat, mentre que a la Marina Alta i la Safor, el tren de la costa ni està ni se l’espera.

La coalició aprofita per a recordar que el territori valencià ha estat durant dècades la segona comunitat autònoma amb més quilòmetres de vies de pagament, per això si s'ha de començar a cobrar per usar les autovies, la mesura s'hauria d'aplicar de manera gradual i primer en aquelles zones que no han estat pagant peatges injustos.

També et pot interessar

stats