Celaá anuncia la derogació urgent de diversos articles de la Lomqe

La ministra d'Educació explica al Congrés que la religió no comptarà per a la nota mitjana.

Celaá durant la seua compareixença al Congrés
Celaá durant la seua compareixença al Congrés / Ballesteros (Efe)

La ministra d'Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, ha anunciat que el govern espanyol derogarà de forma "urgent" diversos articles de la Llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomqe) aprovada pel Partit Popular, i també que l'assignatura de religió deixarà de ser "computable a efectes acadèmics".

En la primera compareixença a petició pròpia en la Comissió d'Educació i Formació Professional del Congrés dels Diputats, Celaá ha confirmat que l'executiu de Pedro Sánchez vol revertir el Reial Decret de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu, aprovat en 2012 pel govern de Mariano Rajoy. El decret establia mesures com la possibilitat d'elevació de les ràtios d'alumnes per aula fins a un 20%, l'increment de la jornada lectiva del personal docent fins a les 25 hores en educació infantil i les 20 hores en els restants ensenyaments (increment d'hores vigent actualment a la Comunitat Valenciana), i l'augment del termini de substitució de professors quan es troben de baixa fins als deu dies.

Així mateix, el govern derogarà els itineraris que marca la Lomqe a partir dels 13 anys perquè, segons Celaá, "condicionen les opcions i el futur de l'alumnat segons el seu rendiment". També se suprimiran les revàlides -l'anterior ministre, Íñigo Méndez de Vigo, les va paralitzar- i es recuperaran els programes de diversificació curricular per a donar suport a l'alumnat amb més dificultats de rendiment. Una altra de les novetats anunciades per Celaá és la recuperació de les avaluacions diagnòstiques. En concret, en quart de primària i segon d'educació secundària obligatòria (ESO).

La titular d'Educació ha exposat els "principis rectors" del seu "projecte" al capdavant del ministeri apel·lant al "diàleg obert" i a la "col·laboració" amb els grups de l'oposició. "L'educació és la prioritat més substantiva i central", ha afirmat Celaá, defensant l'escola pública com a "eix vertebrador del sistema". A més, la ministra s'ha compromés a recuperar "la participació de la comunitat educativa" en els consells escolars, que recuperaran el seu "paper decisori" als centres després de la derogació de l'article 122 de la LOMQE, segons ha assegurat la ministra, que ha confirmat també que l'assignatura de religió deixarà de comptar per a fer el càlcul de la nota mitjana de l'alumnat. "Anuncie que la religió no serà computable a efectes acadèmics", ha dit Celaá al principi de la seua compareixença. Així mateix, ha confirmat la creació de l'assignatura de valors ètics i cívics centrada en "els drets humans" i les "virtuts democràtiques".

Els centres que segreguen per sexe

Celaá ha defensat en la mateixa compareixença el model igualitari a les escoles i ha afirmat que obrirà "un diàleg" amb els centres que segreguen per sexe, és a dir, separen a les xiquetes i els xiquets. La ministra ha ressaltat que són pocs els centres que diferencien els alumnes per raons de sexe, però els que ho fan treballen en contra d'alguns principis generals de l'educació com ara l'ensenyament inclusiu. Per tant, aquest diàleg tractarà d'arribar a un acord per a un model educatiu igualitari.

La titular d'educació ha afirmat que modificarà l'article 109 de la Lomqe, que fixa que la programació de places concertades és "per demanda social". La ministra considera que aquesta frase és "un eufemisme" que propicia en alguns casos que la concertada estiga per davant de la pública. No obstant això, Celaá ha defensat que la xarxa de centres concertats cobreix una funció social, amb caràcter complementari, per a les necessitats d'escolarització. "La immensa majoria" d'aquests centres "compleix amb les seues obligacions i finalitats socials, i enforteux el sistema", ha recalcat.

També et pot interessar

stats