El 70% dels carrers urbans a Espanya ja tenen limitació a 30 km/h

El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, manté que la mesura "genera ciutats més calmades, més saludables i més sostenibles"

El límit de velocitat serà de 30 km/h en vies d'un únic carril per sentit de circulació
El límit de velocitat serà de 30 km/h en vies d'un únic carril per sentit de circulació / Efe

Calmar el trànsit a les ciutats era fins ara una realitat en uns pocs llocs, però a partir d'ara afecta més del 70% dels carrers urbans. Així ho ha explicat aquest dilluns el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, que en un acte de la Direcció General de Trànsit, ha remarcat la importància de la decisió. Que la velocitat en ciutat estiga limitada a 30 km/h, ha dit, "genera ciutats més calmades, més saludables i més sostenibles". La mesura va entrar en vigor el passat 11 de maig.

Marlaska ha emmarcat aquesta mesura en un context europeu i internacional. "Açò no és una ocurrència nostra, ni del govern ni de les autoritats espanyoles ni de l'administració, és dels mateixos organismes internacionals: Nacions Unides, l'OMS i la UE", ha advertit. El ministre ha explicat que en la tercera Conferència Mundial sobre Seguretat Viària, celebrada el mes de febrer passat a Estocolm, es va apostar per reduir el límit de velocitat en ciutats a 30 km/h, mesura que venia recollida en el document Salvar vides més enllà de 2020, en la seua recomanació número 8. També que la UE basa la seua estratègia de seguretat viària per a 2021-2030 en l'enfocament denominat sistema segur, que determina que la limitació de la velocitat ajuda a reduir les conseqüències lesives importants. "La concentració d'usuaris vulnerables en zones urbanes, al costat de la complexitat dels patrons de trànsit i la freqüència de les interaccions dels usuaris, no pot garantir adequadament la seguretat de tots quan la velocitat està per damunt d'aquest nivell segur", ha assenyalat.

La sinistralitat viària va créixer un 6% el 2019

La sinistralitat en zones urbanes es va incrementar el 2019 un 6% respecte a 2018 (mentre que en les vies interurbanes va descendir un 6%), i el 80% dels morts eren de col·lectius vulnerables (motoristes, ciclistes i vianants). A més, aquest any va ser el primer en què les víctimes de col·lectius vulnerables van superar a les víctimes ocupants de vehicles de quatre rodes. Marlaska ha ampliat també que aquest cap de setmana han mort en les carreteres espanyoles una dotzena de persones, dels quals la meitat eren motoristes. "Estem treballant de manera intensa des de la DGT per a establir protocols en matèria de protecció dels usuaris vulnerables", ha dit.

El ministre ha tornat a insistir en la importància de limitar a 30 km/h la velocitat en ciutats, recordant que el risc de morir per atropellament en ciutat amb un límit de velocitat de 50 km/h és d'un 90%, mentre que aquesta probabilitat baixa al 10% si es redueix la velocitat a 30 km/h. "És una simple raó suficient, encara que hi ha moltes altres", ha justificat la mesura.

També et pot interessar

stats