Entra en vigor la limitació a 20 i 30 km/h en totes les vies urbanes

La mesura té com a objectiu que cotxes, bicicletes, patinets i vianants puguen conviure de forma més segura 

Nova limitació de velocitat i sancions en vies urbanes
Nova limitació de velocitat i sancions en vies urbanes / Marta Pascual

A partir d’aquest dimarts no es podrà circular a més de 30 quilòmetres per hora en vora el 70% dels carrers d'Espanya, una mesura que, segons els experts, aconseguirà ciutats més amables, sostenibles i saludables, en les quals puguen conviure de forma més segura cotxes, bicicletes, patinets i vianants.

Així, el límit de velocitat en vies urbanes serà de 20 km/h en les que disposen de plataforma única de calçada i vorera; de 30 km/h en vies d'un únic carril per sentit de circulació i de 50 km/h en vies de dues o més carrils per sentit de circulació.

Moltes ciutats com València o Alacant ja havien establit la limitació de 30 km/h a través d’ordenances municipals. Per tant, el que ha fet ara la Direcció General de Trànsit (DGT) és “normalitzar-ho”. A Alacant, des de juny de 2020, s'aplica la reducció a 30 km/h als 15 principals accessos viaris a la ciutat, un límit que s'ha ampliat al carril dret en algunes avingudes des de l'1 de maig. Pel que fa a València, al juny de 2019 aquesta limitació es va estendre a tots els carrers d'un únic carril o un només per sentit. 

Crear ciutats “més amables”

El director general de Trànsit, Pere Navarro, ha destacat en diverses ocasions que aquesta reducció de la velocitat permetrà a les autoritats municipals crear ciutats "més amables, més humanes". És una "mesura estrela per a calmar el trànsit", segons Navarro, que ha dit que circular a 50 km/h en un carrer d'un únic sentit és "un autèntic disbarat". 

En 2019, els morts en accident de trànsit a les vies urbanes van augmentar un 6%, mentre que en les carreteres es van reduir en la mateixa proporció. A més, el 82% de les víctimes en ciutats van ser usuaris vulnerables: vianants, ciclistes i motoristes.

Així, segons la DGT, amb la baixada dels límits de velocitat màxima permesa a les ciutats també es redueix un 80% el risc de morir a conseqüència d'un atropellament. Si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h el risc és d'un 10%, mentre que si la velocitat és a 50 km/h, el risc de defunció s'eleva al 90%. 

La Direcció General de Trànsit (DGT) i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) han llançat el següent manual amb l'objectiu d'orientar sobre els nous canvis de velocitat. 

Document
Manual de la DGT
Consulta'l

També et pot interessar

stats