Empreses i multinacionals es retiren del mercat rus per a mantindre la reputació
A les grans energètiques els ha seguit de prop els gegants tecnològics, el sector tèxtil i el del motor
Des que va esclatar la invasió d'Ucraïna, el 24 de febrer, milers d'empreses i diverses multinacionals han deixat Rússia. Han hagut de renunciar a beneficis i assumir pèrdues, però encara n'hi ha que mantenen l'activitat.
Les primeres a reaccionar van ser les grans energètiques. Al cap de pocs dies de començar el conflicte, BP va decidir trencar amb el gegant rus Rosnef. També ho van fer més petrolieres com Shell o Exxonmobil. Darrere van seguir una llarga llista de grans empreses tecnològiques, com Google i Microsoft; i del sector audiovisual, com Warner Bros, Disney i Sony. També van reaccionar des del sector del motor companyies com Harley Davidson, Volkswagen o Ford; i del tèxtil, com Mango, H&M, Adidas o Nike. En el cas d’Inditex va tancar uns dies després les seues 500 tendes a Rússia, tot i que és el segon mercat de les seues marques.
Bernardo Abril, expert de Global Exportise i Club Marketing Mediterráneo, ha explicat a À Punt NTC que “són empreses, però també marques que tenen molt clar l'impacte reputacional i preferien una retirada i assumir les pèrdues en el mercat rus, per no perdre en la resta del món”.
Tant és l'impacte, que també n'hi ha qui ha decidit quedar-s'hi, a pesar de les conseqüències. “Per a una empresa com Leroy Merlin, l'impacte reputacional sobre la marca al final repercuteix en unes pèrdues econòmiques. El consumidor, per exemple europeu, reacciona” ha raonat Abril. De fet, Leroy Merlin, Decathlon o el grup Auchan, ací Alcampo, ja pateixen protestes a les botigues o a través de les xarxes.
Per contra, altres com Nestlé, Danone o Unilever, que han tallat inversions, mantenen la producció d'articles de primera necessitat.