El coet Kairos de la japonesa Space One esclata en l'aire durant el llançament

Un problema tècnic ha activat el mecanisme d'autodestrucció pocs segons després d'enlairar-se

Així ha sigut l'enlairament del coet Kairos des del Japó / AFP i Reuters

El coet Kairos, que aspirava a ser el primer operat per una empresa privada japonesa que aconseguiria posar en òrbita un satèl·lit, ha explotat aquest dimecres poc després d'intentar el llançament. Un problema tècnic en l'operació ha activat el mecanisme d'autodestrucció de l'artefacte, segons ha explicat Space One, com s'anomena la companyia desenvolupadora.

L'enlairament fallit ha tingut lloc a les onze hora local des d'una plataforma a la localitat de Kushimoto, al sud-oest de l'illa principal del Japó. Space One ho havia programat per a hui després de posposar-ho dissabte passat en detectar-se un vaixell navegant pels voltants de la zona.

El coet s'ha elevat des de la plataforma a l'hora prevista, però ha esclatat en l'aire a penes uns segons després, escampant combustible en flames i fragments, tal com s'ha pogut veure en la retransmissió en directe emesa per la cadena estatal NHK. "Hem dut a terme el llançament; no obstant això, s'ha procedit a la suspensió del vol del coet. Ara s'investiguen els detalls", ha assenyalat la companyia aeroespacial en un breu comunicat després de l'incident.

Responsables de Space One han oferit després una roda de premsa per a donar més detalls del sinistre i han explicat que el mecanisme d'autodestrucció automàtica del coet va activar-se uns cinc segons després de l'enlairament, i dins del "marge de seguretat" de l'explosió. Aquest protocol de seguretat va fer que la detonació es produïra a entre 50 i 100 metres d'altura per a limitar l'expansió del combustible per la zona boscosa que envolta la plataforma de llançament i els riscos derivats. Els cossos de bombers locals acudiren a l'indret per a apagar les flames causades en l'accident i no consta que s'hagen produït danys materials ni víctimes. Desenes de persones s'havien congregat en una àrea fixada per a albirar el llançament a uns dos quilòmetres del Port Espacial Kii.

El responsable tècnic de Space One, Mamoru Endo, ha assenyalat que l'empresa encara està recaptant dades i analitzant-les per a determinar el motiu exacte que va desencadenar l'autodestrucció del coet. Les principals hipòtesis que es barallen són una possible anomalia en la velocitat i direcció del vehicle, una fallada informàtica o un problema en els sensors.

L'objectiu era posar en òrbita un satèl·lit governamental experimental d'intel·ligència, després de volar el coet durant uns cinquanta minuts i aconseguir una altura de 500 quilòmetres. Space One pretenia convertir-se en la primera empresa particular a assolir aquesta fita al Japó, un país on tots els llançaments exitosos d'aquesta classe havien estat coordinats per l'Agència Aeroespacial nipona (JAXA), en col·laboració amb empreses en alguns casos.

El coet Kairos, de 18 metres —relativament menut per a aquests vehicles de llançament—, 23 tones i combustible sòlid, estava dissenyat per a portar una càrrega de 250 quilos a una òrbita terrestre baixa.

Space One, fundada a Tòquio el 2018, ja es va veure obligada el 2022 a retardar els plans inicials per al primer llançament a causa de la pandèmia i a problemes logístics. Es posen com a meta l'enviament a l'espai d'uns trenta coets per any per a la dècada vinent.

També et pot interessar

stats