Caixes per a xarrar: la nova iniciativa d'un supermercat holandés
Una manera d'atendre als clients per a combatre la soledat i desaccelerar la vida
Una cadena de supermercats neerlandesa ha implantat als seus establiments caixes lentes. L'objectiu és afavorir la interacció entre els caixers i la clientela. Aquesta iniciativa està pensada sobretot per a la gent d'edat més avançada, per a mitigar la soledat que pateixen. Moltes vegades el so del lector de codi de barres és l'únic que sentim quan passem per la caixa del supermercat. En paraules d’una clienta de supermercat: "és que ni ens saludem, és un tràmit ràpid i com a molt renyim perquè algú se t'ha colat".
Comprem com a tràmit, amb pressa i acceleració. Pocs es permeten la interacció. Però hi ha alternatives.
Mentre a casa nostra s'imposen les caixes ràpides o d'autopagament, a Holanda aposten per la humanització: caixes lentes destinades a les persones que volen socialitzar i mantindre una conversa.
Les han batejades com Klets kassa, caixes parladores, ideades per a xarrar. Una opció que trien majoritàriament persones majors que viuen soles. Per a aquest col·lectiu fer la compra és a vegades l'única oportunitat per a tindre una conversa diària.
“Per a molta gent és necessari compartir cert temps amb nosaltres” afirma una caixera “és un moment per a establir una connexió, ens conten les seues coses”. Però tenen, diuen, poc de temps, massa cua i alguns clients impacients. Als Països Baixos treballar en una de les caixes lentes és voluntari. De fet, algunes treballadores del supermercat expliquen que “a mi m’agradaria perquè ja ho faig voluntàriament en una caixa normal”.
Una iniciativa per a combatre la soledat dels clients i desaccelerar la vida.