Brussel·les proposa una producció "limitada" de cotxes de combustió més enllà de 2035
La proposta, que atén la petició d’Alemanya de relaxar les normes, encara s’ha de negociar entre el Consell i el Parlament Europeu
La Comissió Europea ha proposat este dimarts retirar el veto total a la comercialització de vehicles de combustió a partir de 2035 i permetre, en el seu lloc, una producció “limitada” d'estos automòbils fins a arribar a un 10% de les emissions de CO₂ permeses en 2021.
Es tracta d'una proposta que atén la relaxació de les normes demanada per part de la indústria i per Alemanya, però desou la crida d'Espanya i França de mantindre els objectius pactats en 2023, quan el país germànic ja es va mostrar en contra de la prohibició de comercialitzar vehicles de combustió a partir de 2035.
L'oferta de Brussel·les és un primer pas que encara s’ha de negociar entre el Consell i el Parlament Europeu per a adoptar-se en la seua forma definitiva i, segons recalquen fonts comunitàries, eixe marge haurà de ser "compensat completament" pels mateixos fabricadors amb "crèdits" obtinguts a partir de l'ús de l'anomenat "acer verd" produït a la UE o de biocombustibles.
L'executiu comunitari insistix que es tracta d'una flexibilitat que no qüestiona l'objectiu últim d'aconseguir la neutralitat climàtica a tot tardar en 2050 i que els fabricants hauran de complir encara en 2035 un objectiu de reducció del 90% de les emissions vinculades als vehicles de combustió.
D’esta manera, argumenta Brussel·les, el marge del 10% permetrà que juntament amb la producció de vehicles elèctrics i d'hidrogen, continuen tenint "paper important" uns altres models com els híbrids endollables, els vehicles amb extensors d'autonomia, els híbrids suaus i els vehicles amb motor de combustió interna, com demanava la indústria.
La supressió de la prohibició total en 2035 formar part d'un paquet més ampli de suport a l'automòbil que el vicepresident de Prosperitat i Estratègia Industrial, el liberal Stéphane Séjourné, ha definit com un "salvavides" per al sector a la Unió Europea.
"Usem tots els recursos al nostre abast: simplificació, flexibilitat, preferència europea, suport específic i innovació", ha destacat Séjourné, per a qui el pla permetrà "restaurar el lideratge" de la indústria europea i liderar al mateix temps la transició climàtica global.
El comissari econòmic, Valdis Dombrovskis, per la seua part, ha avisat que el sector automobilístic europeu està en una "cruïlla" i demana actuar amb celeritat perquè siga "part integral del futur industrial d'Europa i no sols part del seu patrimoni".
A més, l'executiu comunitari planteja una modificació específica de les normes sobre emissions de CO₂ per a vehicles pesants amb una flexibilitat que facilite el compliment dels objectius per a 2030. Quant als vehicles corporatius, s'establixen objectius obligatoris per als estats membre per a impulsar la selecció de vehicles de zero emissions i de baixes emissions per part de les grans empreses.
Inversió en bateries per a vehicles elèctrics
Com a part del paquet europeu per al sector de l'automòbil, Brussel·les reprén l'anunci avançat el setembre passat per la cap de l'executiu comunitari, Ursula von der Leyen, quan es va comprometre a dotar amb 1.800 milions d'euros un pla específic per a la producció de bateries per al vehicle elèctric. Un pla de reforç per a accelerar el desenvolupament d'una cadena de valor de bateries "íntegrament produïda a la UE", apunta la Comissió.