Les autovies espanyoles no seran de pagament a partir de 2024

El govern espanyol ha negociat amb Brussel·les l’eliminació de la taxa a canvi d’implantar mesures mediambientals

L'AP-7, al pas per Castelló
L'AP-7, al pas per Castelló / À Punt NTC

Les autovies espanyoles no seran de pagament a partir de 2024. La mesura formava part del pla de recuperació espanyol per a rebre els 140.000 milions dels fons europeus, però ara el govern en funcions ha renegociat amb Brussel·les el canvi d'aquests peatges per mesures de caràcter mediambiental i d'estalvi energètic, fonamentalment la potenciació del transport de mercaderies per ferrocarril.

Aquest mateix dimarts, la ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en funcions, Raquel Sánchez, es va declarar "optimista" respecte al fet que la Comissió Europea acceptara les "propostes alternatives" que el govern havia plantejat per a no introduir peatges en les autopistes, com incentivar el transport ferroviari o el transport públic.

El compromís dels peatges consta en el pla de recuperació espanyol dins del punt número 3, segons el qual Espanya ha de crear "un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat”, que començaria a funcionar a partir de 2024, d'acord amb el principi de "qui contamina paga'", tal com es llig en el document. La fita està vinculada, en concret, al pagament del sisé tram del fons de recuperació, pel qual Espanya rebria 8.000 milions d'euros en ajudes directes.

L’executiu espanyol va remetre a Brussel·les l'addenda del pla de recuperació el passat 6 de juny i disposava d'un termini de tres mesos per a avaluar-la. Així, Espanya guanyarà accés als 84.000 milions d'euros que té assignats en forma de crèdit i a altres 10.000 milions en ajuda directes una vegada la revisió del pla reba llum verda de la comissió i després siga aprovada per la resta d'estats membres.

També et pot interessar

stats