Les autoritats donen per morts els sis operaris desapareguts en l'esfondrament del pont de Baltimore

Submarinistes escorcollen l’aigua del riu per a trobar els cadàvers mentre el port continua tancat i la paralització de l'activitat fa témer greus conseqüències econòmiques a la zona

Vista del vaixell encallat entre les runes del pont Francis Scott Key després del sinistre
Vista del vaixell encallat entre les runes del pont Francis Scott Key després del sinistre / Reuters

Les autoritats dels Estats Units suspengueren dimarts de vesprada les tasques de rescat dels sis operaris desapareguts en l'afonament del pont Francis Scott Key de Baltimore, a l'estat de Maryland, en considerar que ja estan morts després d'haver passat díhuit hores en l'aigua. El comandant de la guàrdia costanera Shannon Gilreath va anunciar en una roda de premsa que a les 19:30 hora local —00:30 hora peninsular— s'havia parat la cerca de supervivents. "Basant-nos en el temps que portem, els extensos esforços per a buscar-los i la temperatura de l'aigua, no creiem que trobarem encara viu cap dels individus", va explicar.

El dispositiu de rescat, però, no abandonarà el lloc, sinó que les tasques entren a partir d'aquest dimecres en una fase nova orientada a trobar les restes mortals de les víctimes. Submarinistes especialitzats tornaran amb la primera llum del dia a l'aigua que envolta les runes del pont enderrocat al port de Baltimore per l'envestida accidental del vaixell mercant Dali, amb bandera de Singapur. L'aparatós sinistre va tindre lloc cap a la una i mitja de la matinada, quan l'embarcació eixia del recinte portuari i va xocar contra una de les columnes d'aquesta infraestructura estratègica que unia les dues parts de la ciutat. Abans de la col·lisió, la tripulació de la nau va llançar un avís que anava a la deriva, un fet que va permetre a les autoritats tallar la circulació de vehicles en el pont i evitar una tragèdia més gran.

Almenys huit treballadors que participaven en obres en la superfície de la passarel·la van caure a l'aigua fosca i gèlida del riu Patapsco, però a dos d'ells els rescataren amb vida. A més d'haver deixat sis desapareguts, presumptament morts, la tragèdia va provocar grans danys materials i va obligar a tancar indefinidament el port, un dels més concorreguts de la costa est dels Estats Units. També va causar un embolic de trànsit per Baltimore i l'àrea metropolitana.

La policia de l'estat de Maryland i els funcionaris de la guàrdia costanera estatunidenca apuntaren que la visibilitat disminuïda i els corrents del canal, cada vegada més traïdors a causa de les restes del pont, feien que els esforços de recerca en el riu foren massa arriscats per a continuar durant tota la nit. Entre les sis víctimes que busquen hi ha dos guatemalencs de 26 i 35 anys i un hondureny, segons han confirmat el Ministeri d'Exteriors de Guatemala i la família del tercer a la cadena NBC. També han mort treballadors de Mèxic i del Salvador, segons el consolat mexicà a Washington.

Vista frontal del portacontenidors Dali després d'estavellar-se contra el pont de Baltimore
Vista frontal del portacontenidors Dali després d'estavellar-se contra el pont de Baltimore / Reuters
Vista del vaixell mercant Dali després de xocar amb el pont Francis Scott Key de Baltimore, aquest dimarts
Vista del vaixell mercant Dali després de xocar amb el pont Francis Scott Key de Baltimore, aquest dimarts / Reuters

El pont assolat era una infraestructura clau d'armadura d'acer inaugurat el març del 1977 i prenia el nom del poeta que va escriure l'himne dels Estats Units. Amb més de dos quilòmetres i mig de llarg i 56 metres d'alt, esdevenia el tercer més llarg de l'àrea metropolitana de Baltimore i formava part de l'autopista interestatal 695, que envolta l'urbs. Cada any el travessen vora 11,3 milions de vehicles pels quatre carrils que l'integraven.

Registre de seguretat del Dali

Després del brutal impacte de l'enorme vaixell de càrrega Dali —de vora 300 metres de llarg— en un dels pilons que el sostenien, part del pont va enfonsar-se a l'aigua, i va enviar al riu els vehicles i els treballadors que hi havia damunt. Abans de la col·lisió, la tripulació havia informat d'una pèrdua de propulsió i va fondejar la nau per a intentar frenar-la, cosa que va donar temps a les autoritats per a parar el trànsit en el pont a temps.

El governador de Maryland, Wes Moore, va assegurar que el pont complia amb la normativa de seguretat en la construcció i no tenia problemes estructurals coneguts. Tampoc hi havia indicis d'un atac intencionat, afegiren funcionaris de l'administració. Però, en tot cas, el naufragi ocorregut a Baltimore crida l'atenció sobre el registre de seguretat del Dali. Aquest vaixell es va veure implicat el 2016 en un incident al port d'Anvers, Bèlgica, quan va xocar contra un moll mentre intentava eixir de la terminal de contenidors de la mar del Nord. Una inspecció feta l'any 2023 a Xile va trobar deficiències de "propulsió i maquinària auxiliar", segons dades del lloc web públic Equasis, que proporciona informació sobre vaixells. Però l'Autoritat Marítima i Portuària de Singapur, d'on procedia l'embarcació, va indicar en un comunicat que havia aprovat dues inspeccions separades a ports estrangers el juny i el setembre del 2023. Va apuntar que es va rectificar un manòmetre de pressió de combustible defectuós abans que el mercant eixira del port després de la inspecció de juny del 2023.

Conseqüències econòmiques i per a la mobilitat

Es preveu que el bloqueig del port de Baltimore provocat per la catàstrofe tinga greus conseqüències econòmiques per a la zona. El secretari de Transport dels Estats Units, Pete Buttigieg, va afirmar que el tancament del recinte tindria un "impacte important i prolongat a les cadenes de subministrament". Aquest enclavament gestiona més mercaderies d'automòbils que qualsevol altre port dels Estats Units: més de 750.000 vehicles el 2022, segons dades oficials, així com càrrega de contenidors i a granel que va des del sucre fins al carbó. Així i tot, algunes veus expertes en economia i logística dubten que aquesta paralització desencadene una crisi de tanta magnitud en la cadena de subministrament o un augment important del preu de les mercaderies, a causa de l'àmplia capacitat dels centres marítims rivals al llarg de la costa est dels Estats Units.

La pèrdua del pont també ha arruïnat les carreteres a través de Baltimore, un fet que ha forçat els motoristes a agafar altres dos passos del port més congestionats i que ha augmentat l'espectre dels desplaçaments diaris de malson i desviaments de trànsit regional durant mesos o, fins i tot, anys.

El president dels Estats Units, Joe Biden, ha promés visitar Baltimore tan prompte com puga i ha dit que vol que el govern federal assumisca la despesa per a reconstruir el pont.

El desastre de dimarts pot ser el pitjor col·lapse d'un pont nord-americà des del 2007, quan l'I-35W de Minneapolis es va enfonsar al riu Mississipi en un incident que va matar tretze persones.

També et pot interessar

stats