Vora 93.000 vehicles perduts en la dana substituïts: 35.000 de nova adquisició i 58.000 d’ocasió
La presidenta de la patronal de concessionaris assegura que, a pesar de l'alentiment de les vendes, encara no s’han consumit el 68% de les ajudes per a la reposició
Dels 120.000 vehicles que la dana va llançar a perdre, vora 93.000 ja s’han reposat. La majoria dels damnificats han optat per vehicles de segona mà, 58.000, mentre que n'han comprat uns 35.000 nous. Són les xifres amb què treballa Faconauto, la Federació d’Associacions de Concessionaris de l’Automoció, i que ha compartit Marta Blázquez, presidenta d’esta entitat en Les notícies del matí este dijous.
La representant d’esta patronal assegurava que, a pesar que últimament s’ha alentit el ritme de compra de vehicles entre els damnificats de la dana, el balanç és positiu perquè majoritàriament s’ha reposat el parc mòbil de vehicles que les riuades van deixar inservibles. A més, indicava que encara queden molts diners de les ajudes que han atorgat les diferents administracions per a l’adquisició de vehicles que substituïsquen els llançats a perdre per la dana. Segons els càlculs de Blázquez, el 68% de les ajudes públiques atorgades no s'ha consumit.
Dels vehicles que s’han venut fins ara, quan han passat huit mesos de la dana, vora 48.000 unitats s’han beneficiat de les ajudes públiques. D’elles, la majoria són particulars, mentre que únicament el 7% són vehicles d’empreses. Això sense comptar els elèctrics, perquè les ajudes per a estos procedeixen de la Unió Europea, dels denominats fons Next Generation, i s’està retardant la tramitació i queden fora d’este còmput.
Precisament respecte a les vendes d’este tipus de vehicles, la presidenta de Faconauto manifestava que Espanya va tancar l’any passat a la cua d’Europa respecte a les vendes d’estos turismes, donat que sols van suposar el 12% de les vendes. La situació sembla que ha millorat enguany, que ha arrancat amb millors xifres. Este canvi de tendència es deu, segons la presidenta de la patronal dels concessionaris, a l’augment i el mapatge dels punts de recàrrega i que, cada vegada més, “els vehicles elèctrics són més assequibles a la renda per càpita espanyola”.
Això ha fet que del 12% de l’any passat s’haja passat al 16% d’enguany. “Estem lluny d’on hauríem d’estar, però ja estem fregant el 16% d’electrificació que és més que l’any passat”, exposava Marta Blázquez en la seua intervenció en Les notícies del matí. “Estem en anys de transició”, manifestava.
D’altra banda, i pel que fa als aranzels que vol imposar Trump als productes europeus, la presidenta de la patronal dels concessionaris dels vehicles assenyalava que a curt termini no tindrà molta incidència, perquè Espanya no exporta vehicles al mercat nord-americà. Ara bé, Blázquez es mostrava més preocupada pels efectes a mitjà o llarg termini perquè les indústries que fabriquen components de vehicles, i que sí que tenen clients importants a França i Alemanya, sí que es veuran afectades per estos aranzels, el que podria minvar la demanda que fan als subministradors espanyols.