UGT exigeix igualar les condicions del quart ERO a les dels anteriors i garantir el mecanisme RED

El sindicat majoritari de Ford Almussafes traslladarà la proposta a la direcció de l'empresa dilluns, en una nova reunió de negociació

Entrada a la factoria de Ford Almussafes / Europa Press
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
15 de juny 2024 - 07:01 Actualitzat: 17 de juny 2024 - 09:22

La UGT, sindicat majoritari a Ford Almussafes, ha celebrat este dissabte de matí una assemblea on ha establit el full de ruta de la negociació de l'ERO anunciat per la direcció i que afectaria a més de 1.600 treballadors dels vora 4.500 que actualment té la plantilla.

La plantilla de Ford Almussafes exigeix igualar les condicions del nou ERO amb les aprovades en els tres expedients anteriors, en què els treballadors van deixar la factoria a través de plans de prejubiliació i eixides incentivades. També demanen que el govern d'Espanya aplique el mecanisme RED, que permet recuperar treballadors una vegada millore la situació de l'empresa. Així ho traslladarà el sindicat majoritari de la planta a la direcció el dilluns que ve, en una nova reunió de negociació.

Concretament, els punts que ha aprovat la totalitat de l'assemblea són:

  • Refusar el plantejament de l'empresa de comiats amb preferència de contractació.
  • Negociar un ERO que garantisca les mateixes condicions que l'anterior.
  • Negociar un ERTO amb el mecanisme RED, o un pla de garantia de recontractació.
  • Garantir un complement salarial de fins al 90% del salari.
  • Reprendre les convocatòries dels plans de desenvolupament de carrera.
  • Garantir el compromís de reunir la comissió de l'Observatori per a l'Electrificació, almenys una vegada al quadrimestre, amb l'objectiu d'analitzar i decidir amb antelació qualsevol mesura que s'estime necessària per a qualsevol de les parts.

"Crec que hem filat una proposta realitzable, que és possible dur avant amb voluntat", assegura Carlos Faubel, secretari general d'UGT en Ford. "Pensem que el mecanisme RED o un altre similar és una solució ideal en què tot el món guanya, els treballadors, l'empresa i el govern, perquè mantenim l'activitat econòmica d'una empresa com Ford i de totes les empreses auxiliars".

Assemblea extraordinària d'afiliats d'UGT a Ford Almussafes
Assemblea extraordinària d'afiliats d'UGT a Ford Almussafes / EFE

El sindicat va explicar que de les més de 1.600 baixes plantejades, 626 serien de caràcter definitiu i 996 serien acomiadaments objectius amb preferència de recontractació el 2027, quan està previst el llançament del nou vehicle multienergia que fabricarà la planta. La planta fabrica actualment 730 unitats diàries d’un model, el Kuga, en tres versions: combustible, híbrid i híbrid endollable. Es tracta del model que servirà de transició o pont fins que aterre el 2027 el futur model a les línies de producció, i per al qual s'han garantit una fabricació de 300.000 unitats anuals.

UGT ha reclamat "solucions transitòries viables" i s'ha mostrat segur que "comptaran amb el suport de les administracions, i també hauran de tindre la predisposició de la direcció de Ford". De moment, ja han avançat contactes previs amb la Generalitat i el govern espanyol per a activar taules de negociació.

Quart ERO des de l'inici de la reestructuració de Ford

El nou ERO anunciat a la factoria és un pas més d’una dècada de pèrdua de llocs de treball. Si es culmina este expedient la plantilla —el quart des que l'empresa va iniciar la reestructuració— es quedaria en un terç del que era el 2015, any en què la planta tenia al voltant de 9.200 treballadors.

Este nou expedient a la planta, que actualment té vora 4.500 persones en plantilla, supera el nombre d'afectats en l'ERO que es va tancar a l'abril de l'any passat, que va suposar l'eixida de 1.124 empleats a través de plans de prejubilacions des dels 53 anys i un programa de despatxaments incentivats.

El primer gran ERO es va aprovar el 2020, en el context de la pandèmia i el Brexit, amb un total de 350 comiats. Un any després, en van ser 630, després de la negociació amb els sindicats.

La Generalitat reclama que s'aplique el mecanisme RED de protecció

La consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, ha subratllat que el nou ERO "és l'oportunitat perfecta del govern d'Espanya perquè puga activar per sempre el mecanisme RED per a tot el sector de l'automoció", on anticipa "anys de dificultats". Este programa estatal contempla mesures per a protegir l'ocupació, donant cobertura social de les plantilles del sector industrial, durant períodes d'inestabilitat o crisi. Montes ha apel·lat a la reacció de l'executiu espanyol recordant que el problema d'Almussafes "no és un assumpte regional". En la mateixa línia s'ha pronunciat el cap del Consell, Carlos Mazón, en assenyalar que espera "una bona notícia" del govern espanyol, a qui ha reiterat la petició d'activació del mecanisme RED i que "no es desentenga" de l'assumpte.

La Generalitat, a més informa que este 2024 es destinaran en ajudes directes de 10,5 milions d'euros per a formació i modernització de la planta d'Almussafes i el sector de l'automòbil valencià. També s'impulsaran mesures de formació i requalificació dels treballadors industrials, unes ajudes que s'estan destinant al sector ininterrompudament des del 2012, en una quantitat similar.

Per altra banda, el secretari autonòmic d'Indústria, Felipe Carrasco, ha concretat també este dissabte que la setmana que ve es constituirà un grup de treball que estudiarà les mesures més adequades per a enfortir el procés de transició al vehicle elèctric.

Les negociacions amb l'empresa continuen dilluns

La pròxima reunió d'UGT amb la multinacional serà el dilluns 17 de juny, ja que el sindicat majoritari de Ford havia anunciat que no tornaria a la taula de negociació fins que no celebrara l'assemblea d'afiliats celebrada este dissabte i acordaren la proposta que presentarien a la direcció de l'empresa.

També et pot interessar

stats