El túnel de la Serradora de València i la connexió amb Tarragona, assignatures pendents del corredor mediterrani
La plataforma Vull Corredor admet l’avanç de les obres de l’arc mediterrani, però demana al ministeri que accelere els treballs per a connectar la xarxa ferroviària amb l’europea

Les obres del corredor mediterrani avancen en l'execució, encara que hi ha compromisos adquirits pel Ministeri de Transports que "continuen sense complir-se", entre ells el túnel passant de València. Així ho veu la plataforma Vull Corredor, que compta amb el suport de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) i la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), i que este dimarts ha presentat l’informe semestral que fa seguiment d’esta infraestructura, clau per al transport de mercaderies, però també de passatgers.
Des d’esta plataforma assenyalen que el corredor mediterrani avança, però ho fa molt a poc a poc, per això este dimarts han demanat al Ministeri de Transports que xafe l’accelerador per a adaptar les infraestructures ferroviàries de l'arc mediterrani per a unir-lo a la xarxa transeuropea sense transbordaments en frontera.
El president de la patronal autonòmica, Salvador Navarro, admetia que el ministre de Transports, Óscar Puente, “s’ha posat les piles” en els últims anys, però recordava que el corredor mediterrani feia “dècades” que esperava una solució. “No és un problema tècnic, també és polític”, ha valorat.
Falta de connectivitat del port de València
Navarro remarcava que la infraestructura és "estratègica" per als ports de la Comunitat Valenciana, en tindre en compte que hi ha moltes exportacions de productes cap a altres punts d'Europa, i també per a "vertebrar" el desplaçament de la ciutadania amb "fiabilitat" i "freqüències". Afegia que el port de València, "el número u del Mediterrani", té una "falta de connectivitat" que representa un "problema seriós", ja que els que l'utilitzen per a donar eixida o entrada als seus productes "poden decidir anar-se'n" a altres instal·lacions portuàries.
"Per la inacció política, el corredor mediterrani s'ha deixat molts anys arrere", ha reiterat el president de CEV, que creu que les obres estan "en marxa, però no a la velocitat adequada". I ha afegit que una altra qüestió que caldrà abordar és, quan estiga finalitzat, com es gestionarà, si de manera pública o privada.
Per al màxim representant de la patronal autonòmica, esta infraestructura és una "autopista de competitivitat territorial" per a la Comunitat Valenciana i l'arc mediterrani, per la qual cosa ha reclamat que es finalitze "com més prompte millor".
Avanços d'enguany
Segons l’anàlisi de control semestral que fa Vull Corredor, els trams entre Alacant i València han avançat prou enguany. Ja hi ha doble via d'ample internacional entre Xàtiva i València, un tram renovat entrarà en funcionament quan s'acaben les obres que estan fent-se entre la capital de la Costera i La Encina, que està previst acabar-les l’any que ve.
Malgrat estos avanços en la construcció de la infraestructura, queden pendents punts crítics, com ara el túnel passant de València, el de la Serradora, que és un coll de botella per on han de passar tots els trens, i la connexió ferroviària del corredor entre Tarragona i Castelló de la Plana, que acumula retards.
D’altra banda, la plataforma Vull Corredor s’ha mostrat especialment preocupada pel nuc de La Encina, clau per a connectar el nord i el sud. Així mateix, esta entitat també ha reivindicat la connexió per tren entre l’aeroport i l’entrada a Alacant, que encara està en fase d’estudi.
O l'acabem o no servix per a res
El president d'AVE, Vicente Boluda, ha recordat el paper del corredor per al transport de mercaderies i que en l'arc mediterrani hi ha una nombrosa concentració de població, per la qual cosa ha demanat finalitzar esta infraestructura: "O l'acabem o no servix per a res", afirmava amb contundència.
El tren és el mitjà de transport més eficient, ecològic i segur
Francisco García, portaveu de Vull Corredor, ha reclamat la finalització d’esta infraestructura ferroviària, atés que el ferrocarril "és el mitjà de transport més eficient, ecològic i segur". García aprofitava la intervenció davant dels mitjans de comunicació per a reivindicar unes altres actuacions pendents de solució com el triangle d'Elx (Baix Vinalopó), San Isidro (Baix Segura) i Monforte del Cid (Vinalopó Mitjà).
En este sentit, advocava per "perseguir" el Ministeri de Transports perquè es posen a punt estes connexions per tren "com més prompte millor" i siga possible la connexió amb Europa des d'Algesires (Cadis). També ha recordat que el corredor mediterrani no implica construir una línia nova des de zero, sinó "condicionar" el que ja existix.