Tres de cada quatre famílies han hagut d'apretar-se el cinturó per a poder afrontar la pujada de preus dels aliments

Una enquesta de Facua revela que el 63% de les llars optaren per substituir productes per altres de menys qualitat en la cistella de la compra per l'encariment dels últims dos anys

Imatge d'arxiu d'una cistella de la compra
Imatge d'arxiu d'una cistella de la compra / Shutterstock

L'espiral inflacionista dels últims anys, que s'ha acarnissat especialment amb l'alimentació, ha obligat tres de cada quatre famílies espanyoles a retallar la despesa general en diversos serveis i productes per a poder afrontar les pujades de preus des de 2022. És una de les conclusions que s'extrauen de la darrera enquesta que ha fet Facua-Consumidors en Acció a més de 3.000 persones i que s'ha difós aquest dimecres.

Segons l'estudi, l'encariment incessant de la cistella de la compra ha portat el 65,3% de la mostra a reduir la despesa en bars i restaurants, en viatges (58,7%), roba i calcer (47,1%), productes culturals (45,3%), subministraments de llum, aigua i gas (18,9%) transports (12,6%) i en telecomunicacions —telefonia i internet— (11,8%). Només un 25,1% dels entrevistats, un de cada quatre, afirma que no ha hagut de privar-se de cap altre producte o servei per culpa de la inflació.

El treball de Facua per a mesurar l'evolució dels hàbits de consum en els dos últims anys s'ha dut a terme entre el 15 de gener i el 6 febrer, amb un corpus de 3.334 consumidors de tot l'Estat.

Productes de menys qualitat per a abaratir costos

Pel que fa als hàbits alimentaris, la tònica general parla de substitució de productes per altres de qualitat inferior per tal d'abaratir el cost que ens suposa omplir la nevera. El 63% de les famílies, vora dues de cada tres, ha optat per aquesta pràctica perquè la factura del supermercat siga menor en un context de pujada vertiginosa de preus.

La vedella és la carn menys consumida entre la població. El percentatge de famílies que la mengen una o més vegades per setmana ha caigut quinze punts en els dos darrers anys, ha passat del 32,9% al 17,6% actual. En huit de cada deu llars opten per aquest plat una volta per quinzena o amb menys periodicitat. I el 30% en consumeixen cada mes, o directament ni en compren.

Amb el peix ocorre una cosa semblant. El consum en llars —almenys una vegada per setmana— ha caigut més de vint punts i se situa en el 43,3%, i el de famílies que mai en menja s'ha duplicat, ha passat del 5% al 10,9%.

Encara que de manera menys acusada, el consum de pollastre diversos dies a la setmana també disminueix. Del 73,3% que ho feia almenys una vegada cada set dies s'ha passat al 60,9%. En canvi, augmenta el nombre de cases en què el consum és més espaiat en les setmanes, cada dues o menys: del 26,6% al 38,9%.

Un 62,3% diu consumir actualment fruita fresca de quatre a set dies a la setmana. Un percentatge inferior als qui la consumien amb aquesta periodicitat fa més de dos anys (77,7%). En els lactis es replica el mateix escenari, amb percentatges molt calcats.

Situació similar a la que ocorre amb els lactis. Del 76,6% que els consumien de quatre a set dies per setmana anteriorment als últims dos anys, en l'actualitat aquest percentatge baixa a un 63,0%.

L'oli d'oliva és, segons Facua, el producte que més s'ha intercanviat en les cuines per un altre de menor qualitat (42,5%), seguit del peix (37,6%). A més distància es troba la carn (31,0%), les fruites, verdures i hortalisses (24,7%) i les conserves (21,4%). En la cua es troben els llegums, l'arròs i altres cereals (13,8%) i els aliments ultraprocessats (12,7%).

Una altra opció per a aconseguir preus més econòmics ha sigut canviar d'establiment habitual de compra. El 55,3% dels enquestats afirma haver-ho fet, mentre que el 44,6% diu que continua comprant al mateix lloc. La gran majoria (83,5%) fa la compra en supermercats, encara que el 79,3% considera que és el lloc on més han apujat els preus, seguits de les grans superfícies comercials (70,7%).

També et pot interessar

stats