La Sindicatura de Comptes alerta que la Generalitat paga el 78% de les factures fora del termini legal

L’informe detecta un greu desequilibri econòmic i destaca l’elevat retard en el pagament de factures i les deficiències en la gestió pública

El síndic major de la Sindicatura de Comptes, Vicent Cucarella en una imatge d'arxiu
El síndic major de la Sindicatura de Comptes, Vicent Cucarella en una imatge d'arxiu / José Cuéllar (Corts)

La Sindicatura de Comptes ha lliurat este dilluns a les Corts l’Informe de Fiscalització de la Comptabilitat de la Generalitat de 2024, on es constata que més del 78,4% de les 1.096.800 factures abonades durant l’exercici superen el termini legal establit per a fer efectiu el pagament. L’informe assenyala que, tot i que en general els comptes complixen la normativa i els principis comptables, hi ha diverses deficiències que generen un “desequilibri persistent” en la situació economicofinancera de la Generalitat.

Vicent Cucarella, síndic major, ha entregat el document primer a la presidenta de les Corts, Llanos Massó, i després ha traslladat els resultats al vicepresident segon i conseller de Presidència, José Luis Díez, en representació del president de la Generalitat.

En la fiscalització legal, la Sindicatura destaca que s’han abonat 32,5 milions d’euros en interessos i 10 milions en indemnitzacions per costos de cobrament derivats de la demora en el pagament. A més, hi ha pendent d’imputació pressupostària 97,5 milions d’euros, la xifra més alta dels últims exercicis.

Pel que fa a les devolucions d’ingressos indeguts, s’han registrat 40 milions d’euros retornats, amb 4,1 milions més en interessos de demora, i el temps mitjà de tramitació (178 dies) s’ha incrementat respecte a l’any anterior, posant de manifest una gestió i control deficient.

Incompliment de la regla de despesa i insuficiència pressupostària

L’informe assenyala que en 2024 s’ha incomplert la regla de despesa prevista en la normativa d’estabilitat pressupostària, fet que ha obligat a tramitar un pla econòmic-financer en 2025. També es destaca la insuficiència del pressupost inicial per a cobrir totes les despeses previsibles, especialment en compres sanitàries, prestacions farmacèutiques i ajudes a la dependència.

A més, s’apunten irregularitats en expedients de reparació per enriquiment injustificat, amb despeses nul·les de ple dret per superar crèdits pressupostaris i per no respectar els procediments legals.

Auditoria financera i incidències en centres educatius

La Sindicatura ha detectat 41 liquidacions anuals pendents d’aprovar de contractes de concessió sanitària, així com l’aprovació de 2.219,6 milions d’euros en expedients d’enriquiment injustificat, majoritàriament a la Conselleria de Sanitat.

També s’han trobat incidències significatives en la gestió econòmica i comptable dels centres docents públics no universitaris. Pel que fa al control intern, hi ha informes pendents d’aprovar per manca de recursos personals a la Intervenció General.

Xifres claus i fets rellevants
Xifres claus i fets rellevants / Sindicatura de Comptes

Greu desequilibri econòmic i patrimonial

L’informe alerta que la Generalitat manté un “greu desequilibri economicopatrimonial, financer i de liquiditat” que empitjora en 2024. El patrimoni net és negatiu en 53.883 milions d’euros, degut als resultats negatius acumulats en exercicis anteriors que s’han finançat amb endeutament.

El deute financer supera els 63.176 milions d’euros, dels quals més de 54.562 milions corresponen a crèdits amb l’Institut de Crèdit Oficial. Malgrat això, s’ha produït un augment dels ingressos del 13% respecte a 2023, mentre que el creixement de la despesa ha estat del 6,7%.

Finançament i sostenibilitat

L’informe recorda que el sistema de finançament autonòmic aporta menys ingressos dels necessaris i que el finançament estatal per a les ajudes a la dependència no arriba al 50% previst. També destaca la falta de compensació per despeses sanitàries de desplaçats.

La Sindicatura mostra preocupació pel creixement constant de la despesa pública, especialment en sanitat, dependència i educació, que supera en alguns casos el creixement del PIB, la qual cosa pot generar tensions a mitjà termini.

Finalment, alerta dels efectes negatius que les tensions econòmiques internacionals, el canvi climàtic i la manca de recursos bàsics poden tenir en la sostenibilitat de les finances públiques i insta l’administració a anticipar mesures adequades.

L'infrafinançament de la Comunitat Valenciana

Des de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública indiquen que la Sindicatura de Comptes reconeix l'infrafinançament de la Comunitat Valenciana en assenyalar que “els ingressos pel sistema de finançament autonòmic resulten inferiors als que correspondrien a un sistema equitatiu”.

"Així ho assenyala l'organisme en la seua auditoria financera" i de compliment de la legalitat del Compte de l'Administració de la Generalitat de 2024, que ha entregat en les Corts. D'esta manera, "es confirma la necessària reforma del finançament autonòmic que reclama el govern valencià".

L'informe també destaca que el finançament estatal de les ajudes a la dependència “no aconsegueix el 50% previst” així com “la falta de compensació de les despeses sanitàries de desplaçats en la Comunitat Valenciana”.

També et pot interessar

stats