El sector citrícola reclama recuperar les campanyes de promoció a Europa després de dotze anys

La Generalitat ha llançat promocions puntuals durant els últims anys, però el cas encara està pendent d’acord en la interprofessional Intercitrus

Cítrics, en arxiu
Cítrics, en arxiu / À Punt NTC

El sector citrícola tracta de recuperar les campanyes de promoció a gran escala que es feien a Europa, després de més de dotze anys sense fer-ne. El sector pateix una crisi de preus i rendibilitat que s’aguditza any rere any i creu que les campanyes, que a més fan altres fruites, poden ajudar a revaloritzar una producció de gran arrelament i importància econòmica a la Comunitat Valenciana.

La interprofessional citrícola espanyola Intercitrus (que aglutina els productors, el comerç privat, les cooperatives i a la indústria) era l’encarregada de fer campanyes de promoció de taronges i mandarines, clementines i satsumes fins a la campanya 2007-2008. Ho feia a través d’un cofinançament amb fons europeus, espanyols, autonòmics i del mateix sector productor, però una crisi interna la va deixar en situació de letargia fins que el Consell va impulsar la reactivació el 2018. Després d'anys de divisió interna, els productors vetaren el 2008 els comptes de la interprofessional per considerar que no atenia les seues necessitats. Finalment, l'activitat de la interprofessional va quedar en mínims durant deu anys.

Però la crisi del sector continua i fins i tot s’aguditza any rere any. I reactivada la interprofessional, el cas torna a estar damunt de la taula. Les organitzacions agràries, les cooperatives (que actualment ocupen la presidència d’Intercitrus) i el Comité de Gestió de Cítrics coincideixen a mostrar-se a favor de la reactivació d’aquestes campanyes. El debat intern és com fer-ho. La decisió demana unanimitat entre les potes de la interprofessional per a tirar avant.

Enrique Bellés, en nom de les cooperatives agroalimentàries, presideix Intercitrus des de juliol del 2022 i ha situat com un dels seus reptes “pactar un contracte homologat i ser capaços de mobilitzar fons europeus per a impulsar promocions”. Unes promocions que el sector pretén que es concreten a Europa però també en països tercers, segons remarquen les cooperatives.

En un sentit semblant, els exportadors del Comité de Gestió de Cítrics remarquen que estan a favor de reprendre les campanyes de promoció de les taronges i mandarines, però agreguen que, per a aconseguir-ho, cal obtindre el consens necessari.

“Fa anys que no es realitzen campanyes de promoció de cítrics a nivell europeu. Per a nosaltres és importantíssim recuperar-les, que vagen enfocades a aspectes de salut i que es faça veure als països europeus, els màxims consumidors nostres, que és un producte europeu”, explica el secretari general de la Unió de Llauradors, Carles Peris.

La Unió també destaca que des de fa tres anys el Consell realitza campanyes puntuals en punts d'Europa i agrega que pretén fer-ne una altra durant aquesta campanya a nivell d’Espanya. L'organització remarca en tot cas que la competència és de la interprofessional però, si ella no les fa, caldrà buscar altres fórmules. “El que no es pot fer és estar parat com fins ara des de fa més de deu anys”, deixa clar Peris.

Acord sí, però global

Per la seua banda, AVA-Asaja aposta per un “acord global” dins d'Intercitrus, que incloga una “promoció potent i ambiciosa”, però també altres aspectes com el contracte de compravenda de cítrics transparent i l’elaboració d’un mapa varietal que permeta enfocar millor la comercialització o la recerca de nous mercats.

També et pot interessar

stats