Què pots fer si t'afecta la vaga d'alguna aerolínia o perds el vol pels problemes als aeroports?

L'organització Facua recorda que els passatgers que es vegen afectats per la vaga prevista en Ryanair tenen dret a compensació mínima de 250 euros i a la devolució de l'import del bitllet

En els principals aeroports espanyols s'estan produint llargues cues / À Punt NTC

L'estiu de l'esperada recuperació turística ha començat amb dificultats als aeroports, un dels principals punts d'entrada i eixida de turistes. Problemes com la vaga d'algunes aerolínies, com ara Ryanair, o les cues d'hores de durada, amenacen de tindre un fort impacte en els viatges previstos. L'associació de consumidors Facua ha informat dels drets que tenen els usuaris en aquests casos:

L'organització adverteix que els passatgers que pogueren veure's afectats per la nova vaga de tripulants de cabina de Ryanair (prevista per als dies 24, 25, 26 i 30 de juny, i per a l'1 i 2 de juliol) tenen dret a compensació mínima de 250 euros i a la devolució de l'import del bitllet i de les despeses derivades de la cancel·lació del vol. Les compensacions pugen a 400 euros per als vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i 600 euros per als que van de 1.500 a 3.500 quilòmetres.

Facua també recorda a Ryanair que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) d'abril del 2018 va determinar que una vaga de treballadors no es considera "circumstàncies extraordinàries" –que eximeix de lliurar les quantitats–. Per tant, la companyia no pot negar-se a les compensacions que li exigisquen.

Tampoc no pot negar-s'hi si els informen "amb menys de set dies d'antelació respecte a l'hora d'eixida prevista i els ofereixen prendre un altre vol que els permeta eixir amb no més d'una hora d'antelació respecte a l'hora d'eixida prevista i arribar a la destinació final amb menys de dues hores de retard respecte a l'hora d'arribada prevista". L'organització detalla en aquest sentit que, segons l'article 7, la companyia podria reduir aquestes compensacions en un 50% en el cas d'oferir un transport alternatiu al passatger amb una diferència d'hora d'arribada respecte a la del vol inicial "que no siga superior a dues hores, per a tots els vols de 1.500 quilòmetres o menys", "que no siga superior a tres hores, per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres vols entre 1.500 i 3.500 quilòmetres" o "que no siga superior a quatre hores" per a la resta de vols.

D'altra banda, Facua ha lamentat aquest dilluns que en els últims dies, nombrosos usuaris estan denunciant que en els principals aeroports espanyols s'estan produint llargues cues, que arriben a dues hores de duració, en els controls fronterers que es fan abans dels vols internacionals a països que no pertanyen a la Unió Europa o que estan fora de l'espai Schengen.

En aquest sentit, ha deixat clar que, si a conseqüència del retard es perd el vol, els usuaris tenen dret a reclamar al Ministeri de l'Interior (encarregat dels controls) la devolució dels bitllets, així com qualsevol altra despesa addicional en què hagen incorregut.

L'associació aconsella aportar totes les proves que siguen possibles que demostren que el retard s'ha degut a les cues i que l'usuari havia acudit amb prou temps i complint l'horari. Proves –detalla– com fotografies on es pot demostrar l'hora a què es va arribar a l'aeroport, o testimonis que permeten corroborar-ho.

També et pot interessar