La planta de Ford Almussafes confia en el motor híbrid com a taula de salvació per les retallades a Europa

El comité d'empresa espera obtindre una resposta de la direcció europea de Ford abans de l'abril.

Línia de muntatge de Ford a Almussafes
Línia de muntatge de Ford a Almussafes / Arxiu

Diu el refranyer que “quan la barba de ton veí veges afaitar, posa la teua a remullar”, i aquesta és la situació en què es troben els treballadors de la planta de Ford Almussafes després de veure amb preocupació com l'últim any la multinacional de fabricació de vehicles nord-americana ha tancat nou fàbriques a tot el món i ha retallat més de 12.000 llocs de treball només a Europa. Una de les fortaleses de la planta valenciana per a fer front a aquesta situació és el seu volum (és la sisena fàbrica de Ford en importància a tot el món, tant per ocupació com per capacitat de fabricació de models). “Tenim consolidat un model de negociació i pau social, i això és important ara que hem d'afrontar mesos amb negociacions complicades”, segon ha destacat a À Punt el president del comité d'empresa, Carlos Faubel.

Ford està reestructurant l'empresa amb un replegament cap als Estats Units i un objectiu d'expansió a la Xina, una decisió que respon a les lleis del mercat i a la recerca del màxim benefici dels accionistes. “Mentre que Ford diu que cada any guanya diners als Estats Units i veu projecció a la Xina, a Europa només obté beneficis un de cada cinc anys”, assegura Faubel.

Ford va perdre 1.070 milions el 2020

En un context de baixa demanda per la pandèmia del coronavirus i amb l'escassesa d'alguns components com els semiconductors, Ford ha registrat unes pèrdues netes atribuïdes de 1.070 milions d'euros durant el 2020, en comparació amb els 39 milions d'euros que va guanyar un any abans, després de reduir els ingressos un 18%. Solament a Europa, Ford ha registrat unes pèrdues operatives de 700 milions d'euros, encara que en el quart trimestre va comptabilitzar un benefici operatiu de 345 milions d'euros, la seua dada trimestral més alta en més de quatre anys.

Pel que fa a la fabricació de vehicles, l'aposta de Ford i el camí que segueix són clars: la companyia invertirà 24.200 milions fins al 2025 en vehicles elèctrics i conducció autònoma.

Inversions en motors

La plantilla viu amb preocupació aquesta situació: “No tenim clar els plans que té per a Europa i no sabem on acabarem”, assenyala Faubel. Mentrestant, la plantilla té esperança en les inversions que rebrà en les setmanes vinents la planta de motors per a produir el motor GDi i components mecanitzats per al mercat americà. Aquest motor, que es llançarà al maig, ha de donar càrrega de treball per als pròxims dos anys i mig.

Però, a la planta d'Almussafes, el més important és poder fabricar el nou motor híbrid, que els donaria una certa tranquil·litat de cara el futur. “Ja fa més d'un any que estem reclamant-ho. Sabem que hi ha el compromís de la direcció europea i esperem que abans del mes d'abril tindrem una resposta”, desitja el president del comité d'empresa.

ERTO al febrer i al març

Febrer ha començat en Ford Almussafes amb una regulació d'ocupació, recurs que ja va utilitzar l'any passat i que va portar a encadenar sis ERTO i un expedient d'extinció per a 350 treballadors, per a situar la plantilla en uns 7.100 treballadors. Així, la plantilla ha tancat la primera setmana d'ERTO del 2021 sense produir vehicles i afronta la resta del mes de febrer amb tres dies més d'atur complet i dotze de producció parcial. Aquest dilluns, i els dilluns 15 i 22, es mantindrà l'aturada total en la factoria, mentre que la resta dels dies del mes s'aplicarà l'expedient de regulació d'ocupació per a 600 empleats, una mesura que es pren a causa de l’impacte desigual en els diferents vehicles que fabrica la planta valenciana i que continuarà al març.

La regulació d'ocupació es deu a les incidències en el subministrament de components, “ja que s'ha trencat la cadena de subministrament d'uns microxips des de la Xina”, segons indica Faubel, i ha caigut la demanda. Això comporta no fabricar 13.400 vehicles entre el febrer i l'1 d'abril per les parades de producció que afectaran tota la plantilla durant 14 dies complets en vehicles i 9 en motors, i 600 treballadors en els dies laborables d'aquest període. “S'estima que, d’ací a uns dos mesos, la cadena de producció estarà normalitzada i podrem establir la producció a partir d'abril”, ha afegit el president del comité d'empresa.

També et pot interessar