La pandèmia canvia els hàbits de compra: anem menys a la tenda, però carreguem més la cistella

Les compres a través d'internet han incrementat un 62% la facturació l'any 2020, segons l'informe sobre el sector de la distribució de Kantar.

Imatge d'arxiu d'una dona al supermercat.
Imatge d'arxiu d'una dona al supermercat.

El confinament i les restriccions de mobilitat durant la pandèmia han fet que canvie la forma de fer la compra. Així ho demostra l'informe sobre el sector de la distribució de 2020 elaborat per la consultora Kantar.

Durant l'any passat els consumidors han anat menys a la tenda (la freqüència s'ha reduït un 2,7%), però han carregat la cistella de la compra un 14,1% més que el 2019.

Una pujada que s'explica per la caiguda en l'assistència a bars i restaurants a causa de la pandèmia i que ha provocat un transvasament de les despeses en productes per a consumir dins de casa.

Així, al llarg de l'any, els consumidors han adequat els seus hàbits de compra a la situació sanitària i les restriccions.

A principis de l'any, quan encara no s'havia iniciat la pandèmia, continuava la tendència de creixement del canal d'assortiment curt (supermercats com Mercadona, Lidl o Dia) que van obtindre el 37,6% de quota abans de la Covid. Durant el confinament, van ser els supermercats regionals (com ara Consum) els que van augmentar les vendes, arribant al 26,2%, així com el mercat en línia (3,1%). Per la seua banda, els mercats tradicionals i les tendes de barri es van beneficiar durant la desescalada, després del confinament, que van créixer 2 punts, fins a arribar al 20,1% de la quota de mercat. Finalment, durant Nadal, han sigut les grans superfícies les que han augmentat el volum de vendes arribant al 15,4%.

El comerç en línia incrementa un 62% la facturació

Amb tot, el global de l'any destaca un augment de les compres a través d'internet, que ha incrementat un 62% la seua facturació. Un augment que suposa el trencament de les barreres dels hàbits, segons ha explicat Florencio García, responsable de l'àrea de distribució en Kantar Worldpanel Iberia. A més, com indica García, aquestes vendes han arribat també a una població més major que "per fi s'atreveix a fer la compra per aquest canal".

La Comunitat Valenciana es troba entre les comunitats autònomes on més han crescut les vendes per internet per a productes de gran consum (alimentació, higiene i neteja de la llar) juntament amb Catalunya, Madrid, Andalusia i Castella i Lleó.

Mercadona manté el seu lideratge, però perd l'1% de quota de mercat

Per distribuïdors, també el 2020 ha suposat un canvi en les primeres posicions per cadenes. Lidl (6,1 % de quota de mercat) avança Dia (5,8%) i se situa com a tercera opció més elegida a l'hora de fer la compra.

Per la seua banda, Mercadona manté el lideratge, encara que perd un 1,1% del mercat respecte al 2019 i obté un 24,5% el 2020. Una baixada que podria ser conseqüència del retard en l'activació del canal en línia durant el confinament, segons apunta García. A la cadena valenciana la segueix Carrefour, que ocupa el 8,4% de les vendes (perd 0,3%).

La cooperativa valenciana Consum es consolida com a seté distribuïdor espanyol amb un 2,8% del mercat nacional, després de diversos anys de creixement.

També et pot interessar