Oli d'oliva a preu d'or: 10 euros el litre

Segons dades de l'INE, el preu del verge extra s’ha incrementat un 227%

Preu oli d'oliva disparat
Botelles d'oli d'oliva a un supermercat / À Punt NTC

L’escalada del preu de l’oli d’oliva sembla no tindre fre. Aquesta setmana, el litre de verge extra es ven a 10 euros, una cosa impensable fa només un any.

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística, el preu s'ha incrementat últim any en un 38,8 %, tot i que, en el cas del verge extra, la pujada és encara més impactant, ja que supera el 227%.

Mentre els consumidors comencen a considerar altres olis vegetals, les organitzacions agràries lamenten que aquesta pujada no estiga repercutint en els productors sinó en altres escalons de la cadena de valor.

Darrere d’aquest increment desorbitat hi ha la important reducció de la collita d’aquesta passada campanya, on la producció ha caigut al voltant del 50% per culpa de la sequera. A això cal afegir les perspectives poc optimistes per a la pròxima campanya, on es preveu una producció similar.

Segons l'últim informe de la Comissió Europea, se'n produiran 1.385.000 tones, la qual cosa suposa un 39% menys que l'any anterior.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), al seu torn, denuncia que l'oli d'oliva ha disparat el seu preu principalment en l'últim mes i mig, amb una pujada del 15,4% que ha portat el preu mitjà dels 8,16 als 9,42 euros i que, en el cas d'alguna marca, se situa ja per damunt dels 12 euros.

L’organització ha dut a terme un sondeig de preus entre dènou marques d'oli d'oliva verge extra en deu cadenes de supermercat i la conclusió és que la pujada és generalitzada i afecta la pràctica totalitat de totes les marques en totes les cadenes analitzades (Alcampo, Carrefour, Dia, Caprabo, El Corte Inglés, Hipercor, Eroski, Mercadona, Consum i Condis).

L'OCU adverteix de l'efecte que aquestes pujades tenen per als consumidors i que tindrà com a conseqüència una reducció del consum de l'oli d'oliva, desplaçat en la cistella de la compra per altres olis de menys qualitat i més barats.

Una pujada de preus “intangible” per als agricultors

L’OCU també denuncia la gran especulació que hi ha al voltant del preu, ja que l'oli que ara mateix està als lineals dels supermercats es va pagar als productors a uns preus molt inferiors dels que ara hi ha en els mercats majoristes.

En la mateixa línia es pronuncien les organitzacions agràries.

El secretari general de la Unió de Xicotets Agricultors i Ramaders d'Andalusia (UPA), Cristóbal Cano, ha ressaltat que la pujada de preus és una “realitat intangible” per als agricultors.

“Necessitem mecanismes de regulació de mercats i una aplicació valenta de la llei de cadena alimentària, només així hi haurà una estabilitat en els preus”, ha indicat Cano.

En semblants termes s'ha pronunciat el responsable de l'Olivar de la Coordinadora d'Organitzacions d'Agricultors i Ramaders (COAG) a Andalusia, Juan Luis Ávila, que també ha insistit que els olivaters no s'estan beneficiant d'aquesta escalada de preus i ha demanat al Ministeri el control de la cadena de producció de l'oli d'oliva “per a evitar els abusos i l'especulació que s'hi puga produir i que té efectes negatius tant per al sector com per als agricultors”.

Per la seua banda, Cooperativas Agroalimentarias a Jaén preveu pèrdues de 1.000 milions d'euros a la província per la caiguda estimada de la producció, al que caldria sumar 150 milions més en pèrdues en jornals en la campanya de recol·lecció.

No obstant això, alguns experts demanen posar en valor la cultura oleícola. El doctor del departament d'Enginyeria Química de la Universitat de Jaén, Marino Uceda, ha apel·lat a “generar cultura” al voltant de l'oli d'oliva i ha animat la societat a entendre “que té un producte excel·lent a un preu molt raonable”.

També et pot interessar

stats