L’oli d’oliva experimenta l'encariment més gran en dues dècades: un 67% en sols un any
El preu d’aquest producte, essencial en la dieta mediterrània, es dispara més del doble en els últims dos anys
Els consumidors han de desembossar un 67% més per l’oli ara, que fa un any. Expressat en altres termes, el consumidor va haver de traure de la butxaca un 67% més per a l’oli al setembre d’enguany que al setembre del 2022. En només dotze mesos, aquest producte, essencial en la dieta mediterrània, ha experimentat el major encariment interanual en més de dues dècades, com ho evidencien les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Algunes organitzacions de consumidors ja havien denunciat recentment que l'oli d'oliva verge extra s'havia encarit fins al 75% en sols un mes.
D’aquest repunt que evidencien les dades oficials, un 10% s’ha produït sols en un mes, entre l'agost i setembre d’enguany i suposa consolidar la tendència, incessant, a l’alça d’aquest producte. Des de març del 2021 el preu de l’oli està en una escalada contínua, i els consumidors ja paguen per aquest ingredient un 136,6% més, més del doble del que costava fa dos anys i mig.
Aquest ingredient bàsic de la nostra cuina acumula fins a setembre 29 mesos consecutius d'ascensos interanuals, amb creixements de dos dígits en els últims 28 mesos. Darrere d’aquest increment desorbitat del preu està, segons defensen els llauradors, la sequera. La falta d'aigua ha causat, per segon any consecutiu, una mala collita, perquè la producció no ha aconseguit els nivells necessaris per a satisfer la demanda.
Segons dades de l'INE, el consum mitjà d'oli d'oliva per cada llar es va situar en 2022 en 22,1 litres, la xifra més gran des de 2018, quan el seu consum mitjà va ser de 22,2 litres per família. Tot i aquesta xifra, camina lluny dels 30,4 litres que consumia de mitjana cada llar el 2007, any en què es va esclatar la crisi financera.