L'empresa xinesa Gotion compra a PowerCo el 49% de la gigafactoria de Sagunt

L'operació suposa una inversió del gegant asiàtic, amb la participació des del 2020 de Volkswagen, de 1.000 milions d'euros 

Obres de construcció de la gigafactoria de Sagunt
Obres de construcció de la gigafactoria de Sagunt / Jorge Gil (Europa Press)

Poc més de dos mesos després que Ford i Geely anunciaren un acord per a compartir la planta d'Almussafes, el capital xinés dona un nou pas al teixit industrial de l'automició a la Comunitat Valenciana. En este cas, el gegant xinés Gotion —un dels majors fabricants de bateries d'ions de liti del món per a automòbils elèctrics i sistemes d'emmagatzematge d'energia— ha comprat el 49% de la planta de bateries que PowerCo (Volkswagen) construix en Sagunt. No és, ni de bon tros, la primera col·laboració entre les dos companyies. De Fet, Volkswagen és propietària d'un poc més del 20% de les accions de Gotion des de 2020.

El Grup Volkswagen, PowerCo i Gotion High-Tech han acordat "aprofundir en la seua aliança estratègica" a través d'una joint venture per al desenvolupament i l'operació de la gigafactoria de cel·les de bateries actualment en construcció a la localitat de Sagunt (Camp de Morvedre) i reforçar d'esta manera la seua posició com "un hub estratègic d'Europa per a la tecnologia de bateries de liti-ferrofosfat (LFP)". D'esta manera, el fabricant xinés invertix uns 1.100 milions d'euros per a fer-se amb el 49% de la factoria.

La col·laboració planejada "potencia les capacitats tecnològiques de la planta, la qual cosa representa una nova fita en el desenvolupament industrial del projecte i enfortix el seu paper dins de la creixent cadena de valor europea de les bateries", han expressat a Europa Press fonts de la companyia. L'acord firmat este dilluns manté PowerCo amb una participació majoritària del 51% en la gigafactoria de Sagunt, la qual cosa garantix "la continuïtat en la governança, la direcció estratègica i la supervisió operativa del projecte". A més, els compromisos d'inversió i els objectius d'ocupació anunciats prèviament "es mantenen sense canvis".

Les mateixes fonts assenyalen que, a mesura que la indústria europea de l'automòbil avança cap a l'electrificació, s'espera que la demanda de tecnologia de bateries LFP cresca significativament. Segons les previsions de mercat, les bateries LFP seran dominants i podrien representar entre el 40% i el 65% de la demanda total a Europa el 2030, impulsada per la seua competitivitat, seguretat, durabilitat i idoneïtat per a segments de vehicles elèctrics de gran volum.

En l'actualitat, pràcticament totes les cel·les LFP usades a Europa es fabriquen a la Xina. Amb l'empresa conjunta, Volkswagen, PowerCo i Gotion convertixen el projecte de Sagunt en una peça clau per a establir una base de producció europea competitiva per a esta tecnologia d'importància estratègica amb cel·les destinades al mercat europeu. La seua competitivitat a llarg termini queda reforçada gràcies a una major escala, experiència en fabricació i resiliència de la cadena de subministrament.

La joint venture s'ha dissenyat per a "reforçar la viabilitat i la competitivitat a llarg termini del projecte de Sagunt, preservant al mateix temps els compromisos estratègics ja assumits". La inversió de més de 2.300 milions d'euros ja en execució i la creació de més de 1.500 llocs de treball directes en la fase inicial --que engloba els dos primers blocs productius-- es mantenen sense canvis, consolidant la posició de la gigafactoria com un dels projectes industrials més rellevants actualment en desenvolupament a Europa.

L'acord amplia també l'abast industrial de les instal·lacions. Sagunt iniciarà les operacions amb dos blocs de producció i una capacitat anual conjunta de fins a 30 GWh en una primera fase. Esta major escala permetrà establir una de les plataformes europees de producció de cel·les de bateries LFP més grans. Concebut amb una visió a llarg termini, el projecte combina una escala industrial significativa des de la seua posada en marxa amb la flexibilitat necessària per a evolucionar en funció de la demanda del mercat i del creixement continuat de la mobilitat elèctrica a Europa.

L'inici de les operacions està previst per al 2027. El full de ruta industrial s'ha actualitzat per a garantir que Sagunt comence amb la configuració tecnològica, productiva i operativa òptima. L'objectiu no és simplement començar abans, sinó començar amb èxit i establir una operació competitiva i a una major escala des del primer dia. Més enllà de la fabricació, PowerCo continua invertint en el desenvolupament del talent local a través d'iniciatives ja en marxa.

Entre elles, el Màster Universitari en Tecnologies de Bateries, desenvolupat juntament amb la Universitat de València (UV) i la Universitat Politècnica de València (UPV) que comença a principis d'octubre, així com programes especialitzats de Formació Professional centrats en la fabricació de bateries i l'electromobilitat, com el Grau Superior de Laboratori d'Anàlisi i Control de Qualitat que acaba d'iniciar el curs.

L'empresa conjunta de Sagunt forma part d'una aliança estratègica més àmplia entre el Grup Volkswagen, PowerCo i Gotion, l'objectiu de la qual és accelerar el desenvolupament d'una cadena de valor europea per a les bateries LFP. A més de València, la col·laboració inclou projectes a Eslovàquia i el Marroc relacionats amb la producció de cel·les de bateries i materials catòdics. A nivell general, i en el marc de l'acord, el Grup Volkswagen té previst reduir la seua participació en Gotion a la Xina.

Un acord en benefici de la mobilitat elèctrica

Thomas Schmall, membre del Consell d'Administració del Grup Volkswagen responsable de Tecnologia i president del Consell de Supervisió de PowerCo SE ha subratllat que li complau "enormement ampliar la col·laboració de llarga duració amb Gotion per a dur a terme la producció industrial conjunta de tecnologia LFP a Europa, la qual cosa ens garantix l'accés a una tecnologia clau per a la mobilitat elèctrica". Volkswagen és "l'únic fabricant d'automòbils europeu que cobrix internament tota la cadena de valor de les bateries, des del desenvolupament i els materials precursors fins a la producció", recorda.

Per la seua banda, el president de Gotion High-tech, Li Zhen, "durant sis anys, Volkswagen i Gotion han treballat braç a braç, forjant una profunda confiança mútua i contribuint a l'èxit de les dos parts". "La nostra col·laboració fa temps que ha traspassat els límits de l'habitual: ara ens unix un futur comú. Hui, juntament amb Volkswagen i PowerCo, estem accelerant la nostra cooperació estratègica global. Amb participacions creuades i tres centres conjunts, ens estem assegurant una posició de lideratge en la indústria europea de bateries de fabricació local, competint per a aprofitar l'oportunitat que oferix la mobilitat elèctrica a escala mundial i establint conjuntament un nou referent per a la col·laboració de primer orde en el sector de les bateries de liti", afig.

Finalment, el CEO de PowerCo SE, Frank Blome, ha asseverat: "Volkswagen i PowerCo estan impulsant el desenvolupament de la indústria de les bateries a Europa. La col·laboració amb Gotion suposa una nova fita en este camí. Reforça la resiliència de la nostra cadena de valor, accelera la industrialització i combina les capacitats de PowerCo amb els punts forts d'un soci amb què portem col·laborant des de fa molt de temps".

També et pot interessar

stats