L'AVE veu avanços en el corredor mediterrani, però troba "punts crítics" com el túnel passant de València

La connexió entre Castelló de la Plana i Tarragona és un altre dels trams que acumula "importants demores"

Vista de les obres del corredor mediterrani a 23 de setembre de 2024 a València
Vista de les obres del corredor mediterrani a 23 de setembre del 2024 a València / Jorge Gil / Europa Press

L'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) ha destacat en el reconeixement semestral de les obres del corredor mediterrani que avança en l'execució, però que "diversos compromisos adquirits pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible continuen sense complir-se" i alerta de nous retards en algunes actuacions. Entre els "punts crítics" ha esmentat el túnel passant de València —que consideren "el gran coll d'ampolla del corredor"—, la connexió entre Tarragona i Castelló i el tram entre Almeria i Granada.

Segons el dossier tècnic publicat pel moviment #QuieroCorredor del qual forma part l'AVE, molts trams han millorat l'estat respecte al 2024, especialment en la zona entre València i Alacant i entre Múrcia i Almeria. Però encara existixen "punts crítics" que acumulen "importants demores" o no tenen dates concretes de finalització.

El president d'AVE, Vicente Boluda, ha subratllat: "No podem perdre més temps. Les obres han d’avançar a major ritme, amb inversions suficients i planificació realista. Volem una infraestructura completa, útil, moderna i dins dels terminis".

Segons l'informe, el 100% de la infraestructura està ja, com a mínim, en fase d'estudi, enfront del 60% el 2016. Les obres han passat del 45% de 2016 al 76% el 2025, i els trams en projecte ja suposen un 95%. Malgrat tot, només el 36% de la infraestructura està en servici, una xifra que pràcticament no ha variat des de l'any passat.

Moltes de les fites compromeses per al 2024 han sigut retardades al 2025 o més avant. L'accés al port de Sagunt, la integració urbana d'Almeria, el soterrament de les vies a Llorca o l'accés al port de Barcelona no tenen data de finalització. Han destacat el túnel passant de València, "el gran coll d’ampolla del corredor" que encara està en fase d'estudi.

L'AVE ha advertit que "la falta de dates concretes, els compromisos incomplits i l’absència d’interoperabilitat real amb la xarxa ferroviària europea poden comprometre la competitivitat de l’eix mediterrani". Vicente Boluda ha insistit: "No podem permetre’ns seguir perdent oportunitats d’inversió, ocupació i desenvolupament logístic".

També et pot interessar

stats